76% van de influencers op Instagram verbergt de disclaimer van advertenties in hun berichten

Meer dan driekwart van de influencer-advertenties op Instagram heeft de disclaimer ergens in de post verborgen, of dat nu in het midden, aan het einde of in een opmerking is.

Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het team achter het wereldwijde affiliate netwerk Awin.com als onderdeel van een breder onderzoek naar advertising/disclaimers in affiliate marketing.

Voor het onderzoek werden de top 100 berichten voor elke ‘disclosure’ hashtag geanalyseerd om te zien of de hashtag zichtbaar was in de oorspronkelijke post, of moest worden uitgebreid om gezien te worden.

De hashtags die voor analyse werden gebruikt, waren #ad, met het hoogste aantal berichten van 12,8 miljoen, #advertisement (1,8 miljoen), #sponsored (3,3 miljoen), #gifted (1,8 miljoen) en #affiliate (744.000).

Volgens de ASA moeten influencer-marketinglabels “prominent genoeg zijn zodat consumenten het gemakkelijk zullen opmerken”, en dat “een label begraven in een lijst met hashtags … of het ‘onder de vouw’ plaatsen waar consumenten op ‘meer zien’ zouden moeten klikken … zal niet voldoende zijn”.

Plaats een reactie