Facebook gooit newsfeed om: wat je moet weten

door -

facebook-social-marketing

In een nieuwe update grijpt Facebook terug naar zijn roots. De berichten van bedrijven of merken moeten opnieuw naar de achtergrond verdwijnen.

Er is geen twijfel over: in enkele jaren tijd onderging de newsfeed op Facebook een transformatie. Heb je zelf een account op het sociale netwerk, dan zal je merken dat er nog weinig overblijft van de statusupdates en foto’s die eerst het platform vulden. In de plaats daarvan overheersen posts van bedrijven: wedstrijden, productcontent en lijstjes. Daar brengt Facebook verandering in.

Meer posts van vrienden, minder publieke content

In een blogpost kondigde het hoofd van het team achter Facebooks newsfeed-functie, Adam Mosseri, dat Facebook sleutelt aan het algoritme dat bepaalt welke content hoog in je newsfeed belandt. In de toekomst wordt er voorrang gegeven aan de content van vrienden, en worden de berichten van bedrijven benadeeld.

Zo moet er opnieuw meer aandacht worden gegeven aan de kern van het sociale netwerk, aldus Mark Zuckerberg. ‘Video en publieke content zijn geëxplodeerd op Facebook in de afgelopen jaren,’ zo zei de CEO in een aanvullende update. ‘Aangezien er meer publieke content verschijnt dan posts van je vrienden en familie, ligt de inhoud van News Feed niet meer in lijn van het belangrijkste doel van Facebook – ons verbinden met elkaar.’

Kortweg: verwacht je binnenkort aan meer reisupdates en babyfoto’s, en minder kookvideo’s en blogposts.

Engagerende content

Voor bedrijven is dat nieuws niet mals. De aankondiging zorgde voor veel bezorgde reacties van online bedrijven en webshops die hun sociale broodwinning in het water zagen vallen. Als je Facebook als marketingkanaal gebruikt, dan zal je zo goed als zeker een impact voelen op je bereik. Hoe sterk de nieuwe maatregel zal doorvoeren, is afhankelijk van het soort content dat je verspreidt en hoe gebruikers met je content omgaan, verduidelijkt Mosseri. ‘Pagina’s die posts maken waar mensen in het algemeen niet op reageren, kunnen de grootste afnames zien in hun distributie.’

Betekent dat dat alle berichten van bedrijfspagina’s verbannen worden tot de diepste krochten van de newsfeed? Niet per se. Mosserie geeft in zijn blogpost aan dat ‘engagerende’ content, zij het van vrienden of van bedrijven, een hoge positie kan veroveren in de newsfeed. Onder zulke content verstaat Facebook bijvoorbeeld posts die ‘discussies in de commentaarsectie’ stimuleren. Berichten die vaak gedeeld worden, of waar veel comments op verschijnen, zullen dus meer getoond worden, dan de posts waar niet op gereageerd worden.

Die reacties moeten bovendien volledig natuurlijk en uit eigen initiatief van de gebruiker gebeuren. Posts die gebruikers oproepen om te reageren of te delen, worden beschouwd als ‘engagement bait’. Daar sprak Facebook zich onlangs nog over uit: ook berichten die kunstmatig meer engagement proberen te sprokkelen, worden afgestraft.

Hoe de impact beperken?

Echte likes en shares cultiveren, daar draait het dus om. Als je toch nog een degelijk organisch bereik wilt behouden, dan moet je ervoor zorgen dat bezoekers interageren met je content. Facebook licht bovendien een tipje van de sluier over het type van ‘publieke content’ dat gebruikers engageert, en dat zo wél kans maakt om hoger in de newsfeed te belanden.

Live video

Een ingebouwde functie op Facebook laat toe om meteen een stream te starten die realtime gevolgd kan worden door gebruikers. Volgens de blogpost hebben livestreams op Facebook gemiddeld zes keer zoveel reacties als gewone video’s.

Autoriteit

Een andere manier om engagement op Facebook te stimuleren is door de juiste contentbronnen te kiezen. Vooral posts van ‘celebrities’ of autoriteiten zouden het goed doen om de discussie aan te wakkeren. Ook kwalitatieve, originele video’s presteren volgens Facebook beter dan een doorsnee bericht.

Groepen

Naast pagina’s, laat Facebook je ook toe om groepen te starten. Zo’n groep draait meestal niet om één bedrijf, maar om een algemeen topic, een gemeenschap of locatie. Door relevante posts in zo’n groep te delen, hebben bedrijven kans dat hun content hoger in de newsfeed verschijnt.

De nieuwe maatregel omzeilen, gaat niet. Het nieuwe algoritme zal er ongetwijfeld voor zorgen dat heel wat bedrijven hun Facebook-verkeer drastisch zien dalen. Maar de impact kan wel worden beperkt met het juiste soort content. Zet in op het soort content dat een discussie op gang trekt, experimenteer met live video’s en deel content in lokale groepen.

Zo’n engagement opzoeken is makkelijker gezegd dan gedaan, nu ook ‘engagement bait’ wordt afgestraft. Alleen je content zal ervoor kunnen zorgen dat gebruikers in hun virtuele pen kruipen. Natuurlijk kan je er ook altijd nog voor opteren om te betalen voor het verspreiden van je post. Promoted content krijgt namelijk wél nog toegang tot de beste plaatsjes in de newsfeed.

Server hosting door Combell Combell