VR op de werkvloer: een betere koopervaring en meer gamification

door -

VR in the workplace

Virtual reality wordt veelal geassocieerd met asociale tieners die zich het liefst van al dagenlang in hun kamer opsluiten met een een VR-headset op het hoofd. Toch begint de technologie stilaan toepassingen buiten gaming te ontwikkelen. Ook op de werkvloer zal je straks die vreemd uitziende headset tegenkomen. Maar hoe helpt het werknemers nu precies?

 

Er wordt voorspeld dat de virtual reality-markt in omvang exponentieel zal toenemen tegen 2020. Bedrijven zoals Google en Samsung zetten sterk in op de hardware, software en de inhoud van de technologie, maar ook unusual suspects zoals Facebook hebben ondertussen al een eigen VR-headset, namelijk de Oculus Rift.

 

Not all Virtual Reality is created equal …

Eerst en vooral dient er een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality.

Virtual Reality dompelt je als het ware onder in een virtuele omgeving die volledig computergegenereerd is. Dit soort Virtual Reality beleef je steeds met een headset. De meeste van die headsets zijn verbonden aan een pc, zoals de Oculus Rift, of aan een gamingconsole, zoals de PlayStation VR.

Daarnaast zijn er ook headsets die je makkelijk op je smartphone kan aansluiten, waarna je je meteen in de virtuele wereld kan wanen. De meest geavanceerde VR-ervaringen geven je zelfs bewegingsvrijheid; gebruikers kunnen zich namelijk in een digitale ruimte voortbewegen en daar geluiden opvangen.

Augmented Reality laat gebruikers toe om nog steeds de echte wereld te zien en ermee te interageren, maar dit met enkele digitale toevoegingen. Een van de bekendste voorbeelden van AR is Pokémon Go; waarbij je in echte locaties zoals op kantoor, thuis of op de trein op zoek gaat naar de digitale toevoegingen; de pokémons. Maar je kan AR niet enkel gebruiken voor entertainment – hoewel het best fijn is om een zeldzame Pokémon aan je conto toe te voegen. Je kan AR ook gebruiken om te kijken of die groene kast nu wel bij de rest van je meubilair zal passen door het kastje gewoon digitaal even toe te voegen aan je interieur. Meubelketen IKEA past het principe al sinds een jaar succesvol toe in de app “Place”.

Daarnaast heeft AR ook veel belofte voor de medische wereld, iets wat duidelijk wordt aangetoond door zowel de Google Glass als de Microsoft Hololens, die beide een inkijk geven in het menselijke lichaam. Mixed Reality is een vorm van Augmented Reality waarbij je net als Virtual Reality ook steeds een headset nodig hebt.

 

In een andere dimensie

Meestal wordt het je niet echt in dank afgenomen wanneer je je in een andere dimensie bevindt op het werk. Virtual Reality zou wel eens de uitzondering op die regel kunnen worden. De technologie wordt de laatste jaren namelijk steeds vaker toegepast op de werkvloer in allerhande situaties. Hieronder hebben we een aantal situaties opgelijst waarin VR en AR een meerwaarde bieden.

  1. Meer inlevingsvermogen bij de werknemer

VR kan gebruikt worden om meer inlevingsvermogen aan te kweken bij werknemers. Deze toepassing wordt vaak gebruikt binnen sales en marketing, waarbij bedrijven VR inzetten om de werknemers een beter inzicht te geven in de psychologie van de klant door VR-ervaringen te simuleren die het dagelijkse leven nabootsen van mogelijke kopers.

Vandaag moeten werknemers die empathie nog grotendeels aankweken door middel van interviews, telefoontjes of door tijdelijk een shift mee te draaien op een klantendienst. In de toekomst zal de werknemers echter gevraagd worden om regelmatig vooraf opgenomen VR-ervaringen te bekijken.

 

  1. Kosten-efficiëntere klantendienst

Virtual Reality zou ervoor kunnen zorgen dat de klantendienst van je bedrijf heel wat minder duur uitvalt. En hoe minder duur de klantendienst, hoe meer marge er overblijft voor andere zaken zoals innovatie. VR helpt klanten specifiek door hen de tools aan te reiken om zelf simpele problemen op te lossen.

Een voorbeeld daarvan is meubels in elkaar zetten. Wie van jullie kan met de hand op het hart zeggen dat werkelijk elk meubelstuk dat hij of zij in elkaar heeft gestoken meteen van de eerste keer raak was? Juist ja. Virtual Reality maakt het voor klanten een heel stuk makkelijker om meubels in elkaar te zetten, want in plaats van onhandige instructies af te lezen van een vodje papier dat zo mogelijk nog minder makkelijk leest dan de inhoud van detergent, kunnen klanten simpelweg een korte VR-videoclip bekijken die hen uitlegt uitlegt hoe je dat kastje nu precies in elkaar moet zetten.

 

  1. Training

Daarnaast zal Virtual Reality er ook voor zorgen dat werknemers beter opgeleid kunnen worden om klanten sneller en beter te bedienen. Die methode heeft meer voordelen dan gewoon een video online te bekijken, aangezien VR interactief is, en de werknemers dus ook praktische vaardigheden aanleert.

Ook kan VR werknemers beter voorbereiden op bepaalde situaties die je anders vanuit een handboek of een flyer zou moeten aanleren. Het gaat hier dan om ronduit gevaarlijke situaties zoals een gewapende overval, een brand of een overstroming. VR zou dergelijke scenario’s kunnen nabootsen en werknemers erop kunnen trainen – zonder de nadelige gevolgen in de echte wereld uiteraard.

 

  1. Producten zullen sneller ontwikkeld worden dankzij virtuele prototypes

Bedrijven zoals Boeing maken al gebruik van VR om nieuwe producten sneller te ontwikkelen. Hetzelfde principe kan ook in andere industrieën toegepast worden om het prototypeproces sneller en accurater te maken. De auto-industrie is daar een voorbeeld van. De meeste auto’s worden namelijk ontworpen aan de hand van een digitale tekening, die dan uitgewerkt wordt tot een kleimodel op schaal. Het model wordt verfijnd, waarna er duizenden kleine datapuntjes op het kleimodel worden aangebracht om het uiteindelijke ontwerp te finaliseren. VR kan ervoor zorgen dat ontwerpers niet langer hun handen moeten vuil maken aan die kleimodellen, maar dat ze meteen een levensgrote versie van hun ontwerp zullen kunnen zien door middel van een VR-headset.

 

  1. Gamification

AR gamification is een van de zaken die je werkvloer kan verbeteren zonder daarvoor ingrijpende innovaties te moeten doorvoeren. De gamification van alledaagse zakelijke toepassingen zoals trainingen, samenwerking, marketing en sales kan leiden tot meer gemotiveerde en productieve werknemers aangezien gamification je werknemers op een speelse manier beloont voor hun harde werk.

 

  1. Werknemers die op afstand werken met elkaar verbinden

VR verbindt werknemers met elkaar. Gedaan zijn de tijden waarin iedereen verplicht was om uren in de file te staan om vervolgens een vergadering bij te wonen tussen vier betonnen grijze muren. Vandaag de dag komt aan die rigide principes al stilletjes aan een einde door videoconferencing, maar AR zou daar nog een stapje verder in kunnen gaan. Zo is het niet ondenkbaar dat we binnenkort holografische gesprekken voeren met behulp van VR- en AR-technologie met werknemers die zich op verschillende locaties bevinden.

Server hosting door Combell Combell