Wegenwerken

door -

iStock-114424587

[Blog] Tijdens onze Twinkle seminars geniet ik ervan om zoveel mogelijk contact te leggen met de aanwezigen. Meestal gaat het om eigenaars en verantwoordelijken van grote en minder grote webshops.

Sommige van die gesprekken blijven bij mij hangen. Zoals het verhaal van een West-Vlaamse dame die me vertelde dat ze recent was gestart met een eigen webshop. Ze verkocht er online de kledij die ze ook aanbood in haar fysieke winkel. Ze legde me uit dat die webshop wel wat geld had gekost, maar dat het niet zo evident was om er veel bezoekers naartoe te lokken.

Een bij velen bekend in de oren klinkende uitdaging, met jammer genoeg geen kant-en-klare oplossing, zoals ook zou blijken uit de vele sessies van experts tijdens dat seminar.

Hoe dan ook, ik ging er vanuit dat deze dame het groots zag, en polste retorisch naar haar beweegredenen voor de investering in een eigen webshop. Haar antwoord sloeg me met verstomming. Niet werelddominantie, niet het ‘we gaan Zalando even uit de markt duwen’-gevoel maar wel de … wegenwerken in haar straat waren voor haar de belangrijkste aanleiding om een webshop uit de grond te stampen.

Door die wegenwerken konden klanten immers niet meer tot in de winkel geraken, om te komen kijken, passen en natuurlijk te kopen. Haar kersverse webshop moest het verlies aan inkomsten van de onbereikbare fysieke winkel compenseren.

In e-commerce hoor je weleens zeggen ‘go big, or go niche’. Met andere woorden: de kleintjes zullen alleen overleven als ze zich onderscheiden door nichemarkten aan te boren. Maar in dit geval wist ik niet hoe deze lokale case juist te classificeren. En toch had die dame het bij het rechte eind: ze wilde via een (nieuw) digitaal kanaal haar klanten bereiken. Alleen is de webshop vandaag slechts een van de vele kanalen om klanten te triggeren, en dit geval, misschien niet eens het meest efficiënte.

 

Wat denk jij?

 

 

Server hosting door Combell Combell