[Gastblog] De ene webshopper is de andere niet: Hoe Belgen verschillen van Nederlanders

door -

e-commerce-consument

Je denkt misschien dat er weinig verschil is tussen e-commerce in Nederland en België. Onze landjes liggen tenslotte zo dicht bij elkaar, we spreken bijna allemaal dezelfde taal, op internet zijn er geen landsgrenzen. Toch zijn er een aantal interessante verschillen!

Als mededirecteur van een Brabants fulfilmentbedrijf, kijk ik regelmatig over de grens. Veel van de webshops die we bedienen, zijn namelijk zowel in Nederland als België actief. Door te kijken naar deze verschillen, en hiervan te leren, kunnen webshops op beide markten succesvol zijn.

Volwassen markt vs. kinderschoenen

Waar er in de Belgische markt voor e-commerce nog volop ruimte is voor groei, is de Nederlandse thuismarkt al behoorlijk volwassen. Dit hangt onder andere samen met het gebruik van internet en de populariteit van online shoppen. In België winkelt ongeveer 75 procent van de mensen die online actief zijn, ook online. In Nederland ligt dat op 93 procent! Uit onderzoek blijkt ook dat veel Belgen zich online oriënteren, maar toch vooral offline kopen. Dat is deels te verklaren door een onduidelijke presentatie van het product in de webshop. Als alleen slechte foto’s worden getoond, ga je liever toch even in de winkel kijken. Een van de dingen die we hiervan leren is dus: presenteer je producten goed en gedetailleerd in je webshop. Dan laat de Belgische online shopper zich wellicht ook makkelijker overtuigen.

Bezorgd vs. onbezorgd

Het aantal bezorgopties stijgt. Zowel in Nederland als in België. Maar een belangrijk verschil is dat in België voornamelijk thuisbezorgd wordt. De mogelijkheid je aankoop op te halen bij een pick-up point wordt zelden geboden door webshops, ondanks dat deze pick-up points wel degelijk bestaan. Een gemiste kans! Als je de fulltime werkende online shopper wilt bedienen, en dat wil je, doe je er goed aan opties te bieden waarbij de koper zelf invloed heeft op het afhaalmoment. En niet de hele dag thuis hoeft zitten wachten op de bezorger…

Day vs. night shift

Een fundamenteel verschil in de aanbodkant van e-commerce is een gevolg van verschillen in de wet- en regelgeving van de Nederlandse en Belgische overheden – ondanks dat veel regelgeving op Europees niveau is vastgelegd. Loonkosten liggen over het algemeen hoger in België, dat is je vast wel bekend. Maar ook de toegestane werktijden verschillen. Pas sinds 2016 is het in de Belgische e-commerce sector (en niet in andere) toegestaan om nachtwerk uit te voeren (tussen 20.00u en 6.00u). Voor snelle bezorging van online aankopen een cruciale wetswijziging! Een die het bovendien voor internationale verkopers interessanter moet maken om hun distributiecentra in België te vestigen. Maar de acceptatie van deze nachtelijke werktijden is nog niet groot, en in de praktijk weinig gezien.

De openingstijden van fysieke winkels zijn in België ook anders dan in Nederland. In België zijn de winkels zelden op zondag open, en ’s avonds ook nauwelijks. In Nederland is dit wél het geval. De korte openingstijden zorgen in België juist voor een stijging in online verkopen, die kun je immers 24/7 doen. Toch loopt Nederland behoorlijk voor qua online shopping. De openingstijden van de fysieke winkels zijn dus maar een deel van de puzzel…

Recept voor retailsucces?

Het lijkt erop dat retailers in België op dit moment de grootste kans van slagen hebben met een omnichannelstrategie: zowel online als offline toegevoegde waarde bieden. Wanneer de markt voor e-commerce echter volwassener wordt, bezorgopties verbeteren en online shoppen meer geaccepteerd raakt, moet het met een strak proces ook mogelijk zijn om je winkel 100 procent online succesvol te maken, is mijn mening.

Laatste advies? Kijk toch eens de kunst af bij die eigenwijze Hollanders, want ondanks de culturele verschillen, biedt inzicht in de e-commerceverschillen ook de nodige aanknopingspunten voor webshopsucces in België!

 

Jeroen Reedijk is mede-eigenaar van MCS Fulfilment.

Server hosting door Combell Combell