[Gastblog] Mijn ideale kerstcadeau? Een AI superheld(in)

door -

kerstmis online shoppen

Elk jaar opnieuw keert net voor de eindejaarsfeesten diezelfde stress terug. Je wil op zoek naar het mooist mogelijke cadeau voor je dierbaren, maar net nu is het op professioneel vlak drukker dan ooit tevoren. Mission impossible? Misschien is AI wel de superheld(in) die retailers te hulp kan schieten.

Het probleem klinkt de meeste professionals vertrouwd in de oren. Overal waar je rondloopt, word je overrompeld met kerstlichtjes en stemmige muziek die je voortdurend eraan herinneren dat je eigenlijk volop zou moeten bezig zijn met het bedenken en uitkiezen van de allerleukste cadeaus voor je familie en vrienden. Maar net nu moeten alle objectieven, niet alleen voor het kwartaal maar vaak ook voor het hele jaar, worden gerealiseerd en liefst ook nog wat overtroffen. Dus worden de kerstinkopen en de inspiratie voor de beste cadeaus voorlopig op de lange baan geschoven. Tot de eerste feestdag schrikwekkend dichtbij komt en het toch weer een race tegen de klok wordt, waardoor er weer net iets meer cadeaubons onder de kerstboom liggen dan je had gewild.

Het lijkt onbegonnen werk om hier ooit nog uit te raken. Vakantie nemen in de drukste periode van het jaar is bijzonder moeilijk, maar de goede ideeën voor het leukste cadeau komen ook niet zomaar toegewaaid: ook daar kruipt het nodige werk in. En tijdelijke hulp inhuren om je die extra shoppingtijd te gunnen lijkt ook niet meteen een strak businessplan. Maar wat als we artificiële intelligentie (AI) konden inzetten als extra werkkracht?

Retailers zetten AI in voor de consument en voor zichzelf

Laten we even inzoomen op de retail-sector, de omgeving bij uitstek waar de eindejaarsperiode voor extra professionele drukte zorgt. De klanten moeten voortgeholpen worden, de rekken moeten steeds gevuld blijven, en er moet nog tijd over blijven om de bedrijfsobjectieven op te volgen en zonodig in te grijpen. Al deze aandachtspunten strijden om de aandacht van de retailer, en dan blijft voor die eigen shoppingplannen bitter weinig tijd over.

Gelukkig zijn er manieren waarop je AI kan inzetten voor bepaalde dagelijkse activiteiten die normaal enkel door medewerkers konden worden uitgevoerd. Denk maar aan de online chat-functie, waarmee de klantendienst reageert op vragen en verzoeken van klanten en bezoekers. Dankzij de geavanceerde mogelijkheden van AI is het nu mogelijk om een chatbot in te zetten om een groot deel van de vragen automatisch te beantwoorden, zodat slechts de minder standaard vragen voor menselijke medewerkers overblijven. Hiermee kan al een goed deel van de werkdruk worden opgevangen.

Of wat dacht je van een door AI aangedreven oplossing om tijdig slinkende voorraden te detecteren en te rapporteren, aan de hand van fotografische waarnemingen in de winkel, zodat de rekken worden aangevuld nog voor het laatste product is verdwenen. Zo voorkom je omzetverlies uit onbeschikbaarheid van producten zonder dat je hier voortdurend een of meerdere medewerkers voor moet vrijmaken. Tijdwinst zonder omzetverlies, zeg maar.

Last but not least: door het inzetten van AI op de databases met de klantenhistoriek kunnen retailers veel gerichter aanbiedingen lanceren. Zo maken ze een grote kans om opgemerkt te worden in een periode dat consumenten letterlijk worden platgebombardeerd met talrijke aanbiedingen van honderden merken.

En het mooie van dit alles…

Dankzij al deze op AI gebaseerde ingrepen waarmee retailers hun eigen personeel meer kansen bieden om ook zelf te gaan shoppen, wordt ook hun en onze shopping-ervaring beter en efficiënter. Geen lege rekken meer op exact die plaats waar je ideale geschenk gestapeld lag, voor hen die zich toch fysiek in de winkelstraten en -centra hebben begeven. En voor wie, zoals ik, volledig digitaal en online shopt vanuit zijn comfortable zetel, zijn de voordelen zo mogelijk nog groter: geen gedoe in drukke winkels, geen files ernaartoe, en toch steeds alle producten op tijd geleverd én de juiste suggesties in onze mailbox gedropt.

Als we ze niet zelf maakten, ik vroeg me als kerstcadeau onmisbare AI-ervaringen. Niet alleen voor mezelf, maar voor alle hardwerkende retailers en kerstshoppers!

Server hosting door Combell Combell