[Blog] Het zijn gouden tijden voor de Belgische e-commerce

door -

e-commerce – Ingenico – Payment Service Provider

Online shopping in België neemt een vlucht. Webshopeigenaren zagen in 2018 een gestage groei ten opzichte van 2017, blijkt uit de e-commerce barometer van SafeShops.be en The House of Marketing. Door gebruik te maken van data van Payment Service Providers (PSP), waaronder Ingenico, geeft de barometer een impressie van de Belgische e-commerce vanuit het perspectief van de handelaar. En wat blijkt: ‘it’s getting hot hot hot’.

Money money money

Neem bijvoorbeeld de totale Belgische e-commercemarkt: deze groeide met bijna 1,2 miljard euro ten opzichte van 2017! Deze groei is gebaseerd op de totale transactiewaarde (omzet) van webshops. Deze lag in 2017 op 5,842 miljard en groeide in 2018 met 20% naar 7,011 miljard. Dat komt onder meer door het toenemend aantal transacties: in 2018 rinkelde de kassa maar liefst 70 miljoen keer, 16% vaker dan in het jaar ervoor.

Webwinkels hebben dus een enorm groeipotentieel, zeker nu consumenten bereid lijken te zijn steeds grotere aankopen online te doen. De gemiddelde waarde van het afgerekende winkelwagentje steeg in 2018 voor het eerst boven de €100. Bij grote webshops (met een omzet van €10 miljoen of meer) ligt die waarde zelfs nog hoger, op gemiddeld €113,63 per transactie. Deze grote webshops hadden in 2018 sowieso een streepje voor: bij hen steeg de online omzet met bijna 27%, goed voor bijna 1,1 miljard euro. Opvallend is dat ook de groei van microwebshops (met een omzet van minder dan €100.000 per jaar) een vlucht neemt: de totale online omzet van deze webshops bij elkaar steeg met 19% naar €186 miljoen.

The winner takes it all

De rijkste 1% van de wereld bezit meer dan de helft van het totale vermogen. Die vergelijking gaat voor de Belgische e-commercewereld ook op: 88% van de totale omzet wordt gegenereerd door slechts 861 handelaren (3,55% van het totaal). Het merendeel van de webshops, 85%, zet ‘maar’ €100.000 of minder om. Dat betekent niet dat er geen kansen liggen voor kleine webshops: het aantal webshops dat in 2018 méér dan €100.000 omzette nam toe met 14%!

Steeds meer slimme ondernemers zagen in 2018 hun kansen, blijkt uit de barometer. Het aantal webshops groeide met 18% naar 24.254. In 2016 waren dat er nog bijna 8.000 minder! Deze groei wordt niet alleen veroorzaakt door micro- en kleine webshops (met een omzet van €1 miljoen en minder). Van deze webshops kwamen er in 2018 3.748 bij. Ook de grote spelers, met een omzet van meer dan €10 miljoen, rukken op: zij gingen van 146 shops naar 193, een toename van 32%. De opstart van zo’n nieuwe shop leidt niet altijd meteen tot een wereldresultaat: slechts 6,5% van de nieuwe online handelaren genereert meer dan €100.000 omzet in hun eerste jaar. De webshops die er aan het eind van de rit de stekker uittrekken, hebben vaak maar occasioneel een verkoop. Van de online handelaren die hun activiteit stopzetten heeft 60% minder dan 12 transacties per jaar.

I wanna be a billionaire

Zoals eerder aangegeven zijn het gouden tijden voor e-commerce. En niet alleen voor de grote reuzen in het speelveld: ook de relatief kleine webshops lieten in 2018 een indrukwekkende omzetgroei zien. Nieuwe e-commerce spelers kunnen op diverse vlakken winst behalen op hun meer ervaren concurrenten, maar vooral de keuze voor een Payment Service Provider die aansluit op de wensen van de Belgische consument is van groot belang. Door te kiezen voor een PSP die klanten (zowel lokaal als internationaal) de mogelijkheid biedt af te rekenen via de betaalmethode van hun voorkeur, neemt de conversie toe. Wanneer een PSP ervoor zorgt dat op alle kanalen informatie over de klant binnen wordt gehaald, kan een webshop de klantbeleving verbeteren en personaliseren. Met de juiste strategie, hulp van een goede Payment Service Provider en natuurlijk de verkoop van een aantrekkelijk product, kan iedereen het hart van de Belgische consument winnen!

Klik hier voor het volledige rapport.

Server hosting door Combell Combell