E-commerce is in 2021 niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ook bevolkingsgroepen (zoals ouderen of jonge kinderen) die voor de wereldwijde pandemie nog de voorkeur gaven aan het fysiek winkelen zijn ondertussen om. Dit heeft ook een merkbaar effect gehad op de groei van bepaalde producten of markten. Vandaag lichten we toe hoe drie van dit soort markten optimaal hebben geprofiteerd van e-commerce haar groei.
Fitness en thuis sportartikelen
Sportscholen en diverse sportzalen hebben maanden achter slot en grendel gezeten. Zelfs nu is het sporten bij dit soort plekken niet helemaal als vanouds: zonder QR-code kom je nog steeds niet binnen voor je uurtje cardio. Hierdoor hebben diverse producten voor de thuissporter een dramatische groei in populariteit gezien.
Elektronica artikelen
Naarmate meer mensen naar online bewegen voor onder andere hun boodschappen, hun vermaak, of hun contact, zijn elektronica artikelen populairder dan ooit tevoren. Producten zoals tablets of smartphones waren voor de tijd van e-commerce niet bestaand, terwijl ze tegenwoordig niet meer weg te denken zijn.
Ook hier heeft de pandemie er nog een schepje bovenop gedaan: door langdurige quarantaines investeren veel mensen hun geld in allerlei luxe elektronica, zodat ze thuis fijner genieten óf werken.
Gaming artikelen
Misschien wel de grootste groeier in deze categorie: de gaming industrie. Tegenwoordig is de gamesindustrie groter dan de muziek- en filmindustrie samen. En nog steeds zet deze industrie jaarlijkse groeipercentages neer waar eerdergenoemde alleen maar van kunnen dromen.
E-commerce was hier een belangrijke drijfveer: in plaats van een lokale game winkel te moeten zoeken kan je nu lekker vanaf je bank een website (zoals PrijsKrijger) bezoeken en iets kopen. Je kunt zelfs een game voor op je console kopen en laten installeren vanaf je smartphone via sommige online winkels, hoe makkelijk is dat!
Een tweede grote oorzaak van de groei is free-to-play games: dankzij e-commerce is het makkelijker dan ooit tevoren om “gratis” games te lanceren. Deze games zijn gratis om te spelen, maar bevatten optionele aankopen binnen de game zelf. Hierdoor is een compleet nieuwe doelgroep aan gamers aangeboord: jongeren die zelf nog geen geld hebben. En hoewel ze nu misschien nog geen geld hebben, leidt dit wel vaak tot ouders die cadeautjes kopen voor de kinderen.
Bedenk daarnaast nog dat de game ontwikkelaars op deze manieren klanten voor de lange termijn weten te binden, en je snapt wel waarom dit zo lucratief is!
Het nieuwe winkelen
Hoewel dit maar drie voorbeelden waren zijn er vast nog veel andere markten die ontzettend zijn gegroeid in het e-commerce tijdperk. En wie weet wat voor nieuwe producten nog zullen ontstaan dankzij het e-commerce tijdperk. Dus als je al jaren met dat gouden idee op de bank zit: dit is hét moment om ervoor te gaan!