Drie fabels over digitale marketing

door -

E-mail marketing, social media, websites en mobiel … een marketeer heeft anno 2014 al meer digitale kanalen ter beschikking dan er in ons land regeringen zijn.

E-mail marketing, social media, websites en mobiel … een marketeer heeft anno 2014 al meer digitale kanalen ter beschikking dan er in ons land regeringen zijn. Enkele fabels over digitale marketing ontkracht.

In zijn boek “Een digitaal marketingplan in 100 dagen” geeft Bert Van Wassenhoven een concreet overzicht van wat digitale media voor een bedrijf kunnen betekenen. Het boek is erg concreet en hands-on. Het verscheen zopas in een herziene versie met een extra hoofdstuk voor statups en groeibedrijven. Het boek helpt meteen ook enkele actuele misverstanden rond digitale marketing uit de wereld.

1. Ik heb geen website meer nodig

Het lijkt logisch. Probeer op internet aanwezig te zijn waar het grote publiek zit. Een sociaal netwerk als Facebook lijkt met zo’n 1 miljard gebruikers de aangewezen plek, en voor zakelijk contacten is er LinkedIn.

Kortom, u heeft geen eigen website meer nodig? “Fout”, vindt Bert Van Wassenhoven. “Uw site is de hoeksteen van uw boodschap. De acties die u onderneemt, de reputatie die u opbouwt, hebben net als doel om belangstellenden naar uw eigen site te lokken”, stelt hij. “Als u al die inspanningen doet voor een pagina op de website van een ander, zoals Facebook, zorgt u in eerste instantie voor hun succes. En niet voor dat van u.”

Een eigen website biedt ook zekerheid. Zo zijn de ruimte en mogelijkheden om als ondernemer uw waar aan de man te brengen beperkter op een sociaal medium dan op een eigen website. “Bovendien is zo’n derde partij ook niet te vertrouwen, zeker niet op lange termijn. Iedereen kent die verhalen van Facebook dat van de ene dag op de andere zijn regels en pagina’s omgooide. Daar staat u dan.”

2. Sociale media volstaan

Als u als bedrijf erg actief bent op sociale media, kan u dan de andere kanalen – behalve uw eigen website – links laten liggen? Een moeilijke. Van Wassenhoven: “Er bestaan bedrijven en merken die groot zijn geworden alleen door hoofdzakelijk de sociale media als vorm van digitale marketing in te zetten. Al zijn het echt grote uitzonderingen.” 

3. E-mailmarketing is op sterven na dood

De derde fabel. “Als er één medium is dat overschaduwd wordt door sociale media, dan is het wel e-mail”, bevestigt Van Wassenhoven. “Maar voor conversie, zeg maar de effectieve omzetting naar klanten, is e-mail net een belangrijker medium. Het verleden wijst uit dat het werkt en meetbare resultaten oplevert”. Zo is e-mail uitermate geschikt om bestaande klanten warm te houden voor uw bedrijf of merk. Al is het niet de bedoeling om uw contacten plat te mailen.

Bert Van Wassenhove, Een digitaal marketingplan in 100 dagen, Lannoo Campus, 254 pagina"s.

Op 30 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over sales & marketing automation. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be.

Server hosting door Combell Combell