Google Analytics for dummies

door -

Wie, wat, hoe en van waar? Op uw website- of shop valt qua bezoek alles te meten. Waar u tot voor enkele jaren honderdduizenden euro’s kwijt was, kan gedetailleerd meten en experimenteren met content nu zelfs gratis.

Wie, wat, hoe en van waar? Op uw website- of shop valt qua bezoek alles te meten. Toepassingen voor Webanalyse, zoals het erg populaire Google Analytics, zijn intussen erg toegankelijk voor een doorsnee bedrijf. Waar u tot voor enkele jaren honderdduizenden euro’s kwijt was, kan gedetailleerd meten en experimenteren met content nu zelfs gratis.

De toepassingen om het verkeer op uw website te meten, vallen niet op twee handen te tellen. Er zijn, in de professionele sfeer Webtoepassingen als Webtrends, Adobe Analytics, StatCounter, Comscore of Yahoo. Vaak toepassingen die via een overname van kleinere bedrijven bij een grote partij zijn terechtgekomen.  

Google rules

Ook Google Analytics werd geboren na een overname van Urchin Software in 2005, en verscheen al snel in z"n Google-jasje. Hoewel het eerst enkel beschikbaar was voor wie ook voor z"n advertenties gebruikmaakte van Googles producten, zoals AdWords, is het ondertussen gratis bruikbaar voor iedereen. 

Ondertussen is Google Analytics met enige voorsprong de meest gebruikte dienst om online trafiek te tracken: volgens cijfers van W3Techs maakt zo"n 61 procent van alle websites gebruik van trafiek-analyses, en meer dan 80 procent daarvan werkt daarvoor met Google Analytics. Dat komt erop neer dat zowat 49 procent van alle websites Google Analytics geïnstalleerd heeft – een enorm aantal dus.

Tools voor Analytics maken doorgaans gebruik van een stukje code – een snippet – dat ingebed wordt in de code van uw website en op die manier data kan verzamelen. En die data gaan ver. Met het (gratis) Google Analytics kan u het wie, wat waar en wanneer van uw bezoekers opvolgen: hoeveel pageviews, hoeveel individuele bezoekers (over een bepaalde tijdspanne of op dit moment) of hoeveel van uw bezoekers zijn regelmatige gasten?

U kan ook zien hoe bezoekers op uw site terechtkomen: googelen ze kernwoorden die hen tot bij u leiden? Klikken ze door in uw nieuwsbrief of op een advertentie? Of zijn er andere websites die veel surfers uw richting uitsturen, en welke zijn dat dan?

Analytics weet welke pagina"s of artikels het populairst zijn, en hoe vaak uw site vermeld wordt op sociale media: het aantal Facebook-likes of –shares of het aantal keer dat uw website aangehaald wordt in een tweet. Verder, en nog veel meer, kan Analytics je nog vertellen hoe lang bezoekers gemiddeld blijven rondhangen en hoe hoog uw bounce rate is.

Daarnaast ondersteunt Analytics ook meer specifieke marketing-gerichte features, zoals het bepalen van de populairste kernwoorden (keywords) en de hoeveelheid bezoekers of klanten die doorverwezen wordt vanuit een nieuwsbrief. En dat is maar het topje van de features-ijsberg.

Omdat Google Analytics ruim marktleider is, besteden we in dit artikel daar het meeste aandacht aan. Om met Google Analytics te kunnen werken, heeft u minstens één account nodig.

Overigens biedt Analytics ook ondersteuning voor verschillende users onder één account. U kan dus medewerkers, collega’s, freelancers of opdrachtgevers toegang geven tot de website-data en dit op diverse niveaus. Bijvoorbeeld op niveau van de account, maar ook op niveau van de zogenaamde properties zoals een website, een blog, een mobiele app (het “object” dat u wil tracken dus).

Goals

Een belangrijk aspect van de werking van Google Analytics zijn Goals. Goals zijn de belangrijke conversies die gebeuren op uw website. Een voorbeeld zijn de verschillende stappen die uiteindelijk leiden tot een aankoop op uw webshop, of het intekenen op uw nieuwsbrief. Met goals kan u daarom het aantal conversies en de conversion rate tracken, of het effect van reclamecampagnes en andere acties vergelijken, waar dat met de gebruikelijke data erg moeilijk te bepalen wordt.

Er wordt ook nog een onderscheid gemaakt tussen micro- en macro-goals. Macro-goals hebben betrekking tot het hoofddoel van uw site. Als u bijvoorbeeld een webwinkel heeft, zal een voltooide aankoop een macro-goal zijn. Micro-goals zijn secundair; het zijn alle kleinere stappen die je gebruiker doorloopt om uiteindelijk tot de macro-goal te komen.


U kan een nieuwe goal aanmaken met een bestaand template, of met uw eigen custom parameters.

Als u nog een stapje verder wil gaan met goals, kan u ook gebruik maken van Goal Funnels. Funnels zijn een meer uitgebreide manier om doelen te bepalen; waar u met een goal één bepaald element opvolgt, geven funnels u meerdere stappen om tot een bepaald doel te komen.

In veel gevallen zal u namelijk een bepaald traject voor ogen hebben op uw website, dat bezoekers zouden moeten doorlopen om uiteindelijk die acties te ondernemen die voor u belangrijk of winstgevend zijn. In een goal funnel kan u al die stappen invoeren en apart tracken. Zo merkt u het snel als veel bezoekers op een bepaald moment in de keten afhaken.


Met een funnel breng je alle stappen naar een conversie in kaart.

Overigens kan u de cijfers en metrics die Google Analytics u geeft, gebruiken om de content van uw website beter af te stellen op uw doelpubliek. Met de feature ‘content experiments’ maakt u verschillende versies van een bepaalde landing page, die naast elkaar bestaan.

Analytics zorgt ervoor dat gelijke percentages van uw bezoekers bij elke optie terecht komen, zodat u kan zien welke pagina de grootste stijging in conversies oplevert.

Universal Analytics

Google experimenteert al een tijdje met een nieuwe basis voor Analytics. Binnenkort zal de Classis Analytics volledig vervangen worden door Universal Analytics. Die maakt het eenvoudiger en flexibeler om Analytics toe te voegen aan eender welke website.

Misschien de meest opvallende toevoeging hierbij is het User ID-feature. Daarmee wil Google zijn dataplatform beter geschikt maken voor de huidige wereld, waarin zowat iedereen op verschillend toestellen omgaat met online content. Als u een website of app heeft waar gebruikers een account moeten of kunnen aanmaken, dan kan u die data nu koppelen aan Analytics.

Elke account van een van uw gebruikers wordt dan omgezet naar een User ID in Analytics, waardoor Google een individuele gebruiker steeds kan herkennen ongeacht het toestel waarop die gebruiker uw content consumeren. Dat levert meer betrouwbare metingen op. Dit soort geavanceerde tracking was tot hiertoe voorbehouden aan professionele (en vaak dure) marketingsoftware; een erg nuttige toevoeging voor de kleinere webwinkelier dus. 

Server hosting door Combell Combell