Belg kiest vooral voor buitenlandse webshops

door -

Online payment

Het was al langer duidelijk: 2015 was een topjaar voor de Belgische e-commerce waarbij de Belg meer dan ooit spendeerde aan online handel. Bovendien werden vorig jaar enkele frappante trends duidelijk. Dat blijkt uit een rapport van Ecommerce Foundation.

Omzet 8,2 miljard

De non-profitorganisatie Ecommerce Foundation brengt de komende maanden een reeks landenrapporten over e-commerce uit. Zo komen Europese landen, waaronder Duitsland, Nederland en Frankrijk aan bod, maar werden ook grootmachten zoals de Verenigde Staten en China geanalyseerd.

Uit het Belgische B2C e-commerce-rapport 2016 blijkt dat het totale aantal online aankopen goed was voor een recordbedrag van 8,2 miljard euro, waarbij het aandeel van e-commerce in het BBP sinds 2010 meer dan verdubbeld is tot 2,01 procent. Dat 2015 een recordjaar was, wordt beaamd door andere recente onderzoeken, maar nu worden ook enkele trends op de Belgische markt duidelijk.

Trends

Zo zit de ‘sharing’-economie in de lift: meer en meer evolueren we van een definitieve, individuele aankoop naar een huur- of deelformule. Daarnaast wint m-commerce snel aan populariteit. Tot nu toe gebeurt 12 procent van het totaal aantal online aankopen via mobiel, en dat gebruik wordt verwacht enkel te stijgen. Verder bleek ook dat het zogenoemde ‘curated shopping’, waarbij een vast bedrag betaald wordt voor een veranderlijke selectie van producten, een opmars maakt; denk bijvoorbeeld aan de kookkits van HelloFresh of de klerenpakketten van Outfittery. Ten slotte werd opgemerkt dat internationale handel een aanzienlijk aandeel bekleedde in de cijfers. Belgen doen hun online aankopen blijkbaar vooral in buitenlandse webwinkels.

Buitenlandse verleiding

Dat we bij het online shoppen veelal voor niet-Belgische webshops opteren, is vooral te wijten aan het aanbod. In het rapport kwam naar voren dat Belgen zich wenden tot internationale webshops omdat ze er betere aanbiedingen en voorwaarden vinden. Bovendien is het aanbod van producten ruimer. De grootste reden die mensen echter net tegenhield om online in het buitenland te shoppen, was het gebrek aan vertrouwen in onbekende sites. In 2015 werden vooral kleren in het buitenland gekocht, gevolgd door multimedia zoals dvd’s en games, en digitale camera’s.

Op 12 mei organiseren ZDNet en Smart Business een gratis seminarie over digital commerce. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.

 


 

Reacties (7)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell