Maaltijdboxen worden niet door iedereen gesmaakt

door -

Hellofresh-omzet-cijfers-2015

Ondanks de schijnbaar groeiende populariteit van bedrijven zoals HelloFresh, waagde de doorsnee lezer zich nog nooit aan een maaltijdbox. Is de Belg nog niet klaar voor de maaltijdbox-formule?

 

Ondertussen kent iedereen het concept van de maaltijdbox. Dankzij een hevige marketingcampagne heeft België in sneltempo kennisgemaakt met de formule, en werd vooral HelloFresh bekend bij het brede publiek. Concurrenten komen ondertussen ook op. Belgische tegenhangers Smartmat en Foodbag bijvoorbeeld, of de dieetvriendelijke pakketten van Weightwatchers.

Nooit

Daarom peilden we in onze laatste lezerspoll naar de populariteit van maaltijdboxen in België. De conclusie was, in het licht van de zichtbaarheid van maaltijdboxen in het straatbeeld, op z’n minst verrassend.

 

poll-maaltijdboxen

 

Veruit de meeste respondenten lieten weten nog nooit een maaltijdbox te hebben besteld. In het totaal antwoordden 891 lezers op onze vraag: “Bij wie bestelde je laatst een maaltijdbox-aan-huis?”. Daarvan bestelden zo’n 85 procent, 791 lezers, nooit een pakket. Dergelijke meerderheid toont aan dat maaltijdboxen niet voor iedereen het proberen waard zijn. Er zijn blijkbaar enkele drempels die een eerste bestelling in de weg staan.

Mogelijk blijft de formule van een maaltijdpakket bestemd voor een nichepubliek. De doorsnee Belg is misschien nog niet klaar voor het online bestellen van maaltijden, of is niet opgezet met een vast pakket van ingrediënten. Ook de prijs kan een mogelijk struikblok zijn: hoewel tijd wordt bespaard, gaat dezelfde vlieger niet altijd op voor geld.

 

HelloFresh

Als we de categorie “nooit” buiten beschouwing laten, zien we dat er één onovertroffen winnaar is. HelloFresh blijft de populairste leverancier van maaltijdboxen met een grote voorsprong. Van de 130 respondenten die wel al eens een maaltijdpakket hadden besteld, zeiden 91 dat hun laatste bestelling afkomstig was van HelloFresh. Omgerekend, zonder de “nooit”-respondenten, komt dat neer op zo’n 70 procent.

 

poll-maaltijdboxen02

 

Tegenover Belgische concurrenten is dat niet verwonderlijk. Met behulp van grootschalige marketingcampagnes, veroverde HelloFresh in binnen- en buitenland al snel een leiderspositie. Dankzij kortingsbonnen, reclamespots en de goedkeuring van tv-chef Jamie Oliver, maakte het merk de maaltijdbox-aan-huis bekend bij het brede publiek, en dat werpt ook zijn vruchten af met betrekking tot marktaandeel.

Reacties (5)

  1. Ik denk zelf dat veel mensen nog nooit een maaltijdbox hebben besteld omdat ze er nog niet bekend mee zijn. Ik heb dit onderzoek natuurlijk niet geleid, maar wat een onderzoek betreft het natuurlijk de manier waarop vragen gesteld worden, welk antwoord er gegeven wordt.

    Belgen zijn sowieso minder thuis in het online shoppen, dit is puur een kwestie van tijd.
    Ik ben zelf een doorgewinterde maaltijdbox tester, en er verschijnen ook steeds meer van dit soort diensten, wat ook aangeeft dat er vraag is en dat deze markt groeit. We gaan er voor het gemak maar even vanuit dat al deze startende bedrijven en gedegen doelgroep onderzoek hebben gedaan. 😉

    Een website waarop je alle maaltijdbox aanbieders kunt vinden is http://www.maaltijdbox.nu

    1. “veel mensen nog nooit een maaltijdbox hebben besteld omdat ze er nog niet bekend mee zijn.”
      Of ze kennen het concept : grootwarenhuis?

  2. Wat mij betreft hoeft de box niet omdat ik of een kant-en-klare maaltijd meeneem in de supermarkt (pizza, lazagne…) of zelf eten klaar maak met zelf zorgvuldig uitgezochte ingredienten. De mooiste biefstuk van de supermarkt, bepaalde boontjes, de juiste aardappelen… En inderdaad, een trui bestellen via internet doe ik ook niet want in de winkels ga ik ook een bepaalde trui uitkiezen op het gevoel, hoe hij eruit ziet, hoe hij past enz… Het enige wat ik verleden jaar on-line heb besteld is een computer: alle specificaties staan toch op de site en ik heb nog nooit in een winkel de computer mogen openschroeven, dus nam ik de extra korting erbij. Ik ben dus niet tegen on-line shopping, maar voor veel produkten zie ik het niet zitten.

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell