Gratis terugzenden zorgt voor meer aankopen

door -

retour-terugzenden-herroepingsrecht

Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, leidt een retourbeleid zonder kosten of aanvullende voorwaarden tot meer aankopen.

Minnema concludeert dat webwinkels die geen retourneerkosten vragen, daardoor meer verkopen. Ook de termijn waarin een product mag worden teruggezonden, beïnvloedt het retourpercentage: consumenten die langer mogen nadenken over hun aankoop, houden het artikel ook vaker bij.

20 procent meer winst

Het klinkt onlogisch, aangezien het gratis terugzenden en de lange denktermijn het voor de klant ook makkelijker maakt om artikelen terug te sturen, maar toch kan zo’n beleid eerder voordelig uitpakken, zegt Minnema.

Meeste winkels denken enkel over hoe ze het aantal aankopen kunnen doen stijgen, meent de wetenschapper, en negeren hoe ze ook het aantal terugzendingen kunnen verlagen. Dat is niet de beste strategie, aangezien handelaars die de ‘terugstuurkans’ proberen te verkleinen, hun winst met gemiddeld twintig procent zien stijgen, volgens het onderzoek.

Terugsturen uit gewoonte

Een klantbewust retourbeleid kan er bovendien voor zorgen dat klanten minder risico ervaren wanneer ze een aankoop doen, én de winkel sneller aanraden aan familie en vrienden. Of je klanten uiteindelijk een artikel terugzenden of niet, is vooral afhankelijk van hun eigen gewoontepatroon. Sommigen doen het bijna altijd, anderen sturen zo goed als nooit een pakje terug. Het retourgedrag verschilt per klant, besluit Minnema.

Vorig jaar kwam Minnema eveneens in het nieuws met de bevindingen van een onderzoek rond terugzenden. Hij vond toen dat een overvloed aan positieve reviews in een webshop ervoor kon zorgen dat producten vaker werden teruggestuurd.

 

Esprit hanteert retourlimiet voor online klanten

 

Reacties (2)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell