Online boodschappen wereldwijd in de lift

door -

online boodschappen-supermarkt

Ook in Europa trekken consumenten vaker naar het web om boodschappen te doen. Daarbij spenderen ze vaak meer, hoewel de prijzen online niet per se hoger liggen.

Het fenomeen van de online supermarkt wint gestaag aan populariteit, zo meldt een onderzoek van internationaal onderzoekspanel Kantar Worldpanel. De verkoop van zogenoemde fast-moving consumer goods (FMCG) zit wereldwijd in de lift. Op jaarbasis groeide de online verkoop van FMCG met 56 procent, waarbij e-commerce goed is voor een aandeel van 35 procent in de totale groei van FMCG.

Volwassen e-commercemarkten

Die groei is vooral afkomstig van volwassen e-commercemarkten. Veel van die markten bevinden zich in Azië, hoewel ook Europa enkele sterke spelers kent. Wanneer we kijken naar het aantal huishoudens dat jaarlijks minstens één keer de online supermarkt bezoekt, komt Zuid-Korea als winnaar uit de bus. Bijna 70 procent van de bevolking shopt er meer dan maandelijks online. China en Taiwan vervolledigen de top drie. Pas dan volgt het Verenigd Koninkrijk, waarin 27 procent minstens één keer per jaar online FMCG kopen, en Frankrijk, goed voor 26 procent. Andere Europese landen die in de top tien opduiken, zijn Portugal en Spanje.

Meer uitgaven online

Consumenten in het Verenigd Koninkrijk kopen per huishouden echter wel het vaakst in een online supermarkt. In 2016 shopten ze gemiddeld ruim 15 keer per jaar online, terwijl dat in 2015 nog maar 14 keer was. Zij spenderen daarnaast gemiddeld 83,4 dollar (zo’n 74 euro) aan een aankoop, wat meteen ook het meeste is van consumenten wereldwijd.

In de landen waarin het doen van online boodschappen populair is, geven consumenten vaak ook meer uit dan ze zouden doen in de fysieke supermarkt. Dat is per se niet omdat er online hogere prijzen gelden, zo verklaart het onderzoek. Wellicht gaan consumenten online om een voorraad in te slaan, en kopen ze daarom via het web grotere hoeveelheden, waardoor ook de uiteindelijke rekening hoger is.

‘Drijfkracht voor groei’

‘E-commerce is goed voor 4,6 procent van de FMCG-markt wereldwijd, maar vertegenwoordigt 35 procent van de groei – acht keer zijn gewicht in de markt,’ zegt Eric Batty, Global E-commerce Business Development Director. ‘E-commerce mag dan wel een klein deel van de supermarktshoppers bereiken, het is geen verrassing dat producenten investeren in dit kanaal –  waarbij velen van hen toegewijde teams creëerden om hun online strategieën uit te bouwen – omdat het de belangrijkste drijfkracht betekent is voor hun toekomstige groei.’

Altijd op de hoogte blijven van het laatste e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook!

 

Carrefour opent op korte tijd 30 nieuwe drives

 


 

Reacties (6)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell