Transparante prijs online is belangrijkst voor Europese consument

door -

europa

Verborgen kosten en complexe verzendingstarieven zijn uit den boze voor de Europese shopper. Dat blijkt uit onderzoek van DPD.

Bezorgdienst DPD presenteerde de conclusie in zijn Europese E-shopper Barometer, een onderzoek waarbij ruim 20.000 consumenten in 21 Europese lidstaten werden ondervraagd. Ook duizend Belgen namen deel aan de studie.

Grijs België

Het aandeel van ons land in de gehele Europese e-commerce is tamelijk klein. België profileert zich als grijze massa in een zee van rood: de e-commerce in ons land is slechts goed voor 6 tot 8 procent van de totale verkoop. Vier landen nemen de leiding in dat opzicht: het VK, Duitsland, Polen en Oostenrijk. In de totale verkoopcijfers vormt online handel daar zo’n 10 tot 12 procent. Ook buurlanden Frankrijk en Nederland scoren goed op dat vlak, met een aandeel van 8 tot 10 procent.

Bron: DPD E-shopper Barometer 2017

 

Vooral de fashionindustrie plukt de vruchten van e-commerce. In de meeste Europese landen zijn kleren, schoenen en accessoires het meest gekochte product. In Nederland en Duitsland vormt die categorie zelfs een kwart van de totale productverkoop. In ons land is fashion goed voor zo’n 17,4 procent.

Internationaal kopen

Zoals door andere onderzoeken al eerder werd gerapporteerd, komt crossborder-verkoop vaak voor. Meer dan 1 op 2 Europese consumenten shopt weleens over de grens, vooral wanneer het gaat om mode of elektronica. Het gemiddelde in België ligt hoger, met zo’n 71 procent, en levert ons de voorlaatste plaats op in de top tien. Zo kopen consumenten in onder andere Letland, Portugal en Zwitserland vaker in buitenlandse webshops.

De Belg winkelt online dus best vaak in buitenlandse webshops – niet verwonderlijk met sterke spelers als bol.com en Coolblue – maar als we kijken naar het land dat de meeste Belgische koopjes kan lokken, dan moeten we het iets zuidelijker zoeken: de Belg grijpt vooral naar Franse (41%) en Duitse webshops (34%). Chinese en Amerikaanse webwinkels scoren minder goed in ons land.

Knoop doorhakken

Transparantie is tot slot de belangrijkste factor voor de Europese online consument. Wanneer de respondenten gevraagd worden naar de criteria die ze hanteren bij het kopen van een online product, is het vooral van belang dat de bezoeker meteen weet wat de totaalprijs is. Verborgen kosten die de prijs kunnen opdrijven en ingewikkelde verzendingskosten zijn uit den boze. Andere factoren die een rol spelen in het beslissingsproces zijn een gedetailleerde beschrijving van het product, een duidelijk retourbeleid, gratis verzending en gratis terugzending.

Bron: DPD E-shopper Barometer 2017

Als favoriete verzendingscriteria kiest de Europese consument overigens voor next-day delivery, realtime informatie over het verloop van de verzending en de mogelijkheid om de verzending te verzetten. Opvallend is dat same-day delivery pas op een 6e plaats staat en weekendlevering pas volgt op plaats 8.

Vertrouwen

Om te kunnen concurreren met internationale marktplaatsen moeten e-tailers net inspelen op vertrouwen en transparantie, wordt geconcludeerd in het onderzoek. Zo kunnen handelaars de online consument het gemakkelijk maken door bijvoorbeeld een kwaliteitslabel te tonen op de website en op de homepage duidelijke contactopties te zetten. Ook de juiste, realtime informatie is belangrijk, klinkt het, zoals de tracking van pakketjes wanneer ze onderweg zijn naar de klant.

 

Het stereotype van Belgische e-commerce: zijn we te laat?

 

 


 

Reacties (2)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell