Snapchat-kloon van WhatsApp steekt origineel voorbij

door -

whatsapp

Facebooks beslissing om Whatsapp uit te rusten met een functie om foto’s en video’s tijdelijk te verspreiden, zoals Snapchat, werpt zijn vruchten af.

WhatsApp bereikt een mijlpaal: de chatapp verzamelde 1 miljard dagelijkse gebruikers. Onderdeel WhatsApp Status, vergelijkbaar met Snapchat Stories, kon 250 miljoen dagelijkse gebruikers sprokkelen. Verrassend, aangezien het zo Snapchat inhaalt, de originele bedenker van het concept.

Die cijfers maakte eigenaar Facebook bekend tijdens de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Mark Zuckerberg zette de resultaten nog eens in de verf in een statusupdate op het sociale netwerk. Bij Facebooks overname van WhatsApp in februari 2014 telde de app nog maar 350 dagelijkse gebruikers. Het sociaal medium betaalde toen 19 miljard dollar om de chatapp over te nemen.

 

Snapchat-kloon

De gebruikersaantallen laten zien hoe sterk WhatsApp is gegroeid in de afgelopen jaren. Om te vergelijken: Snapchat heeft in het totaal zo’n 166 miljoen dagelijkse gebruikers voor de hele app. De applicatie was bovendien de eerste die het ‘verdwijnende’ format op de markt bracht. In Snapchat kunnen gebruikers foto’s en video’s verspreiden die slechts voor een korte tijd beschikbaar zijn.  Na 24 uur verdwijnen ze weer. Het initiële succes van het format zorgde ervoor dat Facebook in 2016 een gelijkaardige functie verwerkte in WhatsApp en Instagram, onder de naam WhatsApp Status en Instagram Stories. Een slimme zet, zo blijkt. Terwijl Snapchat steeds verder wegzakt op de beurs, blijven WhatsApp en Instagram succes halen met het Snapchat-concept.

Zuckerberg liet weten dat Facebook en Whatsapp nu werken aan teams die de platformen winstgevend moeten maken. Zo zou WhatsApp Status de thuis kunnen worden van ‘verticale video’s’, filmpjes die worden gefilmd met een smartphone in portret-modus.

Omzetdaling

In de kwartaalresultaten maakte Facebook ook andere resultaten bekend. Het sociaal netwerk telt 2 miljard maandelijkse gebruikers, waarvan 360 miljoen in Europa.

De omzetdaling die sinds eind vorig jaar werd waargenomen, wordt dit kwartaal min of meer rechtgetrokken. Zoals Facebook eerder al waarschuwde, is de afname het gevolg van een verzadigde newsfeed, waar geen ruimte meer is voor advertenties. Het netwerk is van plan daarom ook advertenties op andere platformen te verspreiden, waaronder Messenger, om de omzet op te krikken.

 

3 valkuilen om te vermijden in je social media-strategie

 


 

Reacties (2)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell