Waarom sommige Belgen nooit online winkelen

door -

online shopping

Hoewel steeds meer mensen online shoppen, heeft één vierde van de Belgen nog nooit een online aankoop gedaan. Hier zijn 5 redenen waarom.

De Belgische e-commerce zit in de lift, zo toont de jaarlijkse Digitale Barometer. Zo’n 65 procent van Belgische internetgebruikers plaatste vorig jaar een online bestelling, tegenover een Europees gemiddelde van 66 procent. Toch blijft een groep Belgen terughoudend in het online besteden van hun geld: 23 procent van de Belgische bevolking heeft nog nooit iets aangekocht via het internet (24 procent van de vrouwen en 22 procent van de mannen).

Dat betekent dat, ondanks de groeiende aanwezigheid van e-commerce in het straatbeeld, bijna één vierde van de Belgen geen ervaring heeft met het online shoppen. Het rapport peilde naar de motieven voor wie het afgelopen jaar géén online bestelling plaatste, en kon vijf redenen onderscheiden waarom sommige Belgen nooit online winkelen.

1. Voorkeur voor persoonlijke aankoop

Met stip op één staat de beleving: 55 procent verkiest persoonlijke aankopen boven een bestelling via het internet, om uiteenlopende redenen. Deze consumenten willen het product kunnen zien voordat ze tot een aankoop over gaan, of ze blijven naar fysieke winkels gaan uit gewoonte of trouw. Dit was zowel bij vrouwen als mannen de belangrijkste reden.

2. Twijfel over veiligheid

Voor 15 procent van de consumenten die nooit online shoppen, is veiligheid de grootste drempel. Zij vertrouwen het online winkelen niet, bijvoorbeeld omdat ze de veiligheid van de online transactie in twijfel trekken.

3. Geen geschikt betaalmiddel

Zo’n 12 procent zegt niet over het geschikte betaalmiddel te beschikken om een online bestelling af te rekenen. Veel Belgische webshops aanvaarden buiten kredietkaart ook een betaling via de normale bankkaart, hoewel consumenten dan wel een kaartlezer nodig hebben.

4. Vaardigheden ontbreken

Eveneens 12 procent koopt niet online omdat ze niet weten hoe. Ze menen de vaardigheden te missen die nodig zijn om een online aankoop te vervolledigen, zoals de vaardigheid om met een computer of smartphone te werken.

5. Geen vertrouwen in verzending

Tot slot is het verzendingsproces een obstakel. Ongeveer 9 procent laat weten dat ze geen vertrouwen hebben in het ontvangen of het terugsturen van gekochte goederen, en dat ze niet zeker zijn hoe ze een klacht moeten indienen indien het foutloopt.

 

Transparante prijs online is belangrijkst voor Europese consument

 


 

Reacties (2)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell