WhatsApp krijgt zakelijke accounts

door -

whatsapp

WhatsApp gaat Facebook achterna. Geverifieerde zakelijke profielen krijgen voortaan een groen vinkje dat vertrouwen moet uitstralen.

Wil je als webshop via WhatsApp communiceren met je klanten? Dan kan je voortaan gebruik maken van een zogenaamd ‘geverifiëerd zaken-account’. Wanneer klanten je telefoonnummer in hun toestel hebben staan, zullen ze een groen vinkje zien staan bij je profielfoto. Ook de naam van je zaak verschijnt automatisch bij het telefoonnummer, al kunnen gebruikers altijd zelf beslissen om het nummer onder een ander alias in hun toestel te bewaren. Het vinkje blijft dan wel behouden. Wie het maar niets vindt dat WhatsApp zich moeit met de manier waarop een bedrijf in zijn toestel terecht komt, kan de functie uitschakelen.

De verificatie zit momenteel in een testfase, en slechts een handvol bedrijven werken er aan mee. De functie doet ons sterk denken aan Facebook, waarbij bekende mensen en zaken een blauw vinkje kunnen verdienen. Ook bij Twitter bestaat er zoiets als een geverifieerd account.

Geld

Ondanks de geweldige populariteit van de chat-app, die voor een recordbedrag van 19 miljard dollar eigendom werd van Facebook, brengt de dienst nog niet veel geld op. De app is immers gratis, berichten zijn versleuteld en reclame is afwezig. Door te cateren aan ondernemingen hopen Facebook en WhatsApp een nieuwe stroom van inkomsten aan te boren.

Dat WhatsApp inzet op zakelijke klanten, is niet verrassend. Het rolde vorig jaar al een nieuwe privacy-overeenkomst uit. Daarin stond te lezen dat WhatsApp de communicatie tussen bedrijven en consumenten wilde faciliteren. Heel veel mensen interpreteerden de overeenkomst echter verkeerdelijk als een vrijgeleide voor WhatsApp om je nummer met bedrijven te delen. Dat gebeurde toen niet, en kan nog steeds niet.

De nieuwe functie toont aan welke weg WhatsApp in slaat en geeft bedrijven de kans om betrouwbaarder over te komen naar de consument toe. Op het vlak van privacy verandert er niets: bedrijven ontvangen geen extra gegevens over consumenten die de contactgegevens van het bedrijf hebben.

Communicatie via WhatsApp kan van pas komen voor het sturen van advertenties, maar ook en vooral om bestaande dienstverlening verder uit te breiden. Denk aan webwinkeliers die actuele info via WhatsApp doorgeven, of De Lijn die een e-ticket via de chat-app opstuurt.

WhatsApp experimenteert met in-app betalingen

 

Server hosting door Combell Combell