Waarom Prime een cruciaal onderdeel van Amazon is

door -

amazon

Leden van Amazons abonnementsdienst spenderen gemiddeld dubbel zo veel op de webshop als niet-leden. Het bedrijf hoopt nu al de volgende generatie consumenten aan zich te binden via Prime.

Amazon heeft ondertussen zo’n 90 miljoen Amerikanen weten te overtuigen om zich in te schrijven op Amazon Prime. Om dat in perspectief te zetten: in totaal heeft de Verenigde Staten zo’n 320 miljoen inwoners. Bijna één op drie heeft dus een lidkaart op Amazons premiumdienst. Bovendien haalt Prime ook steeds meer niet-Amerikaanse abonnees binnen. Momenteel ligt de verhouding tussen klanten in de VS en klanten daarbuiten op ongeveer 67 procent en 33 procent.

Loyaal en kooplustig

Die grote groep van abonnees is door hun inschrijvingsgeld alleen al goed voor 9 miljard aan jaarlijkse omzet voor de e-commercegigant. Uiteraard spenderen deze klanten ook geld in de webshop, en ze doen dat met enthousiasme. Volgens cijfers van analysebureau Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) spendeert een Prime-klant jaarlijks 1.300 dollar aan producten op Amazon. Iemand die geen lid is van Amazon Prime koopt gemiddeld voor 700 dollar aan spullen.

Bovendien blijken de Prime-klanten erg loyaal. 70 procent van de ondervraagden in de CIRP-studie zegt dat hij zijn lidmaatschap “zeker” zal vernieuwen. Tel je daar ook de mensen bij die “waarschijnlijk” hun abonnement verlengen, dan kom je aan meer dan 90 procent.

Kopers van morgen

Volgens het CIRP-onderzoek zou 63 procent van Amazons klanten een Prime-abonnement bezitten en steeg dat aantal het afgelopen jaar met 38 procent. De dienst zit dus duidelijk in de lift. Amazon blijft daarbij niet op zijn lauweren rusten, het gebruikt de dienst als een opstapje om de kopers van morgen aan zich te binden. Het lanceerde onlangs de mogelijkheid om tieners een sub-profiel te laten aanmaken op het Prime-account van hun ouders. Het biedt sinds kort ook een goedkopere formule aan voor studenten, die maandelijks kunnen betalen in plaats van de vaste jaarlijkse kost die Amazon aanrekent.

De logische volgende stap voor Amazon is het uitbreiden van het Prime-aanbod naar nieuwe regio’s. Buiten de VS is de dienst nog maar in een beperkt aantal landen beschikbaar: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, België, Japan, Canada en India. Er is dus nog behoorlijk wat groeipotentieel, maar dan moet het bedrijf niet te lang meer wachten. Op de Aziatische markt loert bijvoorbeeld concurrent Alibaba om de hoek met een gelijkaardig aanbod.

Reacties (1)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell