Bereik Facebook-posts gaat naar beneden vanaf 2018

door -

facebook-social-marketing

Volgend jaar zal het bereik van posts op Facebook waarschijnlijk een stuk dalen. Het sociale netwerk implementeert een nieuwe meetmethode waardoor minder impressies worden geteld.

In een blogpost wordt duidelijk hoe Facebook plant om het organisch bereik van betaalde en onbetaalde posts aan te passen: de ‘impressies’ worden enkel nog geteld als de posts daadwerkelijk op het scherm van de bezoeker passeren. Als resultaat zal het aantal impressies met zo’n 20 procent dalen, waarschuwt Facebook.

Op dit moment wordt het bereik van een Facebook-post nog gemeten aan de hand van het aantal keer dat posts in de newsfeed verschijnen. Wanneer een gebruiker zijn newsfeed vernieuwt, en de post verschijnt ergens in de lijst met berichten, dan wordt één impressie geteld, of de gebruiker de post nu had gezien of niet. De nieuwe definitie die Facebook wilt invoeren, draait echter om ‘zichtbare impressies’: het aantal keer dat een gebruiker effectief voorbij de post scrollt. Dat is accurater, aldus het sociale medium, maar zal ervoor zorgen dat er minder impressies worden registreerd.

De nieuwe meetmethode werd ruim een jaar geleden al aangekondigd door Facebook. Toen werd gezegd dat de definitie het jaar erna al zou worden ingevoerd, maar de implementatie nam meer tijd in beslag dan verwacht, waardoor de aanpassing op de lange baan werd geschoven. Nu zou de tijd echter wel zijn gekomen: volgens een woordvoerder wordt de meetmethode in de eerste helft van 2018 actief.

Server hosting door Combell Combell