WhatsApp lanceert chatdienst voor ondernemingen

door -

whatsapp business

WhatsApp for Business wordt in één van de volgende weken bij ons beschikbaar gesteld in de Play Store. iPhone-gebruikers worden later op hun wenken bediend.

WhatsApp heeft een zakelijke app op de markt gebracht: ‘WhatsApp for Business’. Voorlopig wordt de berichtendienst enkel uitgerold naar vijf landen. Het gaat om het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Italië, Indonesië en Mexico, zo zegt WhatsApp-directeur Matt Idema tegenover Reuters.

Vroeger waren gsm-berichtjes razend populair, maar vandaag is het communicatiemiddel met uitsterven bedreigd. Daarin heeft WhatsApp een groot aandeel in, die zich ondertussen in menig smartphone genesteld heeft. Ook in ondernemingen valt er wel een graantje te pikken, moet de populaire berichten-app gedacht hebben. Met WhatsApp for Business kunnen bedrijven een zakelijk account maken en met hun klanten praten via de chatdienst. Vorig jaar in de zomer werd de komst van de app al aangekondigd.

E-tickets of actuele info uitsturen

Aan de app worden enkele exclusieve functies voor zakelijke toepassingen toegevoegd. Zo zal de app toestaan om notificaties uit te sturen over producten of diensten van de zaak, zoals een bestelbevestiging, vertrektijden of andere informatie, en wordt het mogelijk om een profiel aan te vullen met details als een adres, openingsuren en een beschrijving.

Het chatplatform zou zich vooral richten op ‘vliegmaatschappijen, e-commercewebsites en banken’. Communicatie via WhatsApp kan van pas komen voor het sturen van advertenties, maar ook en vooral om bestaande dienstverlening verder uit te breiden. Denk aan webshops die de status van een order delen, luchtvaartmaatschappijen die actuele info via WhatsApp doorgeven, of De Lijn die een e-ticket via de chat-app opstuurt.

Voorlopig gratis

De zakelijke app is voorlopig nog gratis te gebruiken, maar uiteindelijk zullen bedrijven moeten betalen voor de diensten. De details van hoeveel of op welke manier de bedrijven moeten betalen, zijn nog niet helemaal duidelijk. Voor kmo’s zou de gespecialiseerde app vermoedelijk gratis zijn, hoewel WhatsApp plant om grotere bedrijven een betalend plan voor te leggen. Ondanks de rijzende populariteit schuwde WhatsApp lang middelen als reclame en premium-abonnementen om de app winstgevend te maken. De huidige trek naar zakelijke functies toont aan dat de groene chat-app nu toch op zoek is naar manieren om een vaste geldstroom op te zetten.

WhatsApp for Business is sinds gisteren beschikbaar voor een vijftal landen in de Google Play Store. Vanaf wanneer bedrijven in België gebruik kunnen maken van de zakelijke app is nog niet duidelijk, maar de uitrol is gepland in de komende weken. Ook is de applicatie voorlopig enkel beschikbaar op Android. Een versie voor de iPhone volgt later.

Groen vinkje

Sinds deze zomer krijgen geverifieerde zakelijke profielen een groen vinkje dat vertrouwen moet uitstralen. Wanneer klanten je telefoonnummer in hun toestel hebben staan, zullen ze een v’tje zien staan bij je profielfoto. Ook de naam van je zaak verschijnt automatisch bij het telefoonnummer, al kunnen gebruikers altijd zelf beslissen om het nummer onder een ander alias in hun toestel te bewaren. Het vinkje blijft dan wel behouden. Wie het maar niets vindt dat WhatsApp zich moeit met de manier waarop een bedrijf in zijn toestel terecht komt, kan de functie uitschakelen.

Dat WhatsApp inzet op zakelijke klanten, is niet verrassend. Het rolde vorig jaar al een nieuwe privacy-overeenkomst uit. Daarin stond te lezen dat WhatsApp de communicatie tussen bedrijven en consumenten wilde faciliteren. Heel veel mensen interpreteerden de overeenkomst echter verkeerdelijk als een vrijgeleide voor WhatsApp om je nummer met bedrijven te delen. Dat gebeurde toen niet, en kan nog steeds niet.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op smartbiz.be

Reacties (1)

Reageren is niet mogelijk

Server hosting door Combell Combell