Grootste Nederlandse lampenzaak ook naar België

door -

slideshow_straluma_02

Straluma, de grootste lampenzaak van Nederland, zet dit jaar de stap naar België met een nieuwe Belgische webshop.

Het verhaal van Straluma begint al in 1940. Als familiebedrijf timmert het bedrijf al jaren aan de weg en inmiddels heeft Straluma de grootste fysieke verlichtingswinkel in Nederland en daarmee ook de Benelux. De stap naar België gaat dit jaar gemaakt worden en met een nieuwe Belgische webshop is de eerste stap gezet.

Met een uniek assortiment en ruim 9.000 verschillende soorten lampen trekt Straluma van over heel Nederland consumenten naar de showroom in Barendrecht. Het bedrijf is ervan overtuigd

dat het ook de Belgische consument kan aanspreken. Arjan Kemp, online marketing manager van Straluma: “Antwerpen ligt ongeveer een uurtje rijden vanaf onze showroom in Barendrecht, terwijl Groningen zeker tweeënhalf uur rijden is.”

In de verlichtingsbranche is een omni-channel strategie essentieel om aanwezig zijn in iedere fase van de customer-journey. “Verlichting en vooral meubels blijven nog steeds producten die veel consumenten eerst met hun eigen ogen willen zien en voelen”, aldus Kemp. Straluma laat op dit moment alleen de lampen zien die ook daadwerkelijk in de winkel te zien zijn. Daarnaast kunnen consumenten ook naar de winkel komen voor een deskundig en gratis lichtadvies. Hier kan de klant een gedetailleerd verlichtingsplan laten uitwerken door specialisten. De omni-channel gedachte werkt daarom sterk door in het bedrijf, waarmee de website anno 2018 minstens zo belangrijk is geworden als de winkelvloer.

Omni-channel betekent voor Straluma dus ook klanten verblijden uit België. En dat begint met een goede vindbaarheid. Voor Straluma is de omzetverhouding uit België ten opzichte van Nederland nog lang niet van e-commerce reuzen zoals Coolblue en Bol.com. In 2017 kwam nog maar 5% van de online omzet uit België. De gemiddelde omzet per bezoeker was echter zelfs iets hoger dan in Nederland. Voor Straluma was dit een reden om ook een Belgische webshop te lanceren en te richten op het Vlaamse publiek.

De laatste slag om het vertrouwen in het buitenland te krijgen is nog steeds in volle gang. Dat vertrouwen moet verdiend worden door dezelfde proposities aan te bieden en de communicatie binnen de Belgische shop verder te optimaliseren. Daar valt nu nog veel te winnen, maar hier wordt achter de schermen hard aan gewerkt.

Of er plannen zijn voor een fysieke vestiging in België? “Voorlopig niet, maar wie weet hoe de toekomst er over vijf jaar uit ziet” – aldus Kemp.

Server hosting door Combell Combell