Apple gaat niet langer de verkoopaantallen van zijn producten in kwartaalcijfers verwerken

door -

Apple-iPhone-Xs-hands-screen-09122018.jpg

Apple kwam recentelijk nog met de cijfers over het derde kwartaal van 2018. Tijdens de conference call kwam iets interessants naar voren: er zullen voortaan geen verkoopaantallen meer genoemd worden in kwartaalrapporten.

Het derde kwartaal is afgelopen, en dat maakt ook dat Apple weer toe is aan het publiceren van de laatste cijfers betreffende de verkopen van het derde kwartaal. Naast het publiceren van het persbericht hebben de meeste bedrijven ook een conference call. Apple had er gisteren om 17:00 Amerikaanse tijd ook een, met een interessante toevoeging voor de volgende kwartaalcijfers: Apple zal niet langer een vermelding maken van de aantallen iPhones, iPads en Macs die het verscheept – het zou er niet meer zo veel toe doen als vroeger door “een bredere spreiding van producten in een bredere prijsklasse.

 

Deze uitspraak is gedaan door financieel directeur Luca Maestri, het zou namelijk ook niet aangeven hoe het nu echt met Apple gaat. Tim Cook zou zelfs zo ver willen gaan om het te vergelijken met het aantal producten die je in je winkelwagentje hebt bij de kassa, en dat de kassière zou vragen hoeveel producten je precies hebt. Volgens Tim geeft dat natuurlijk niet aan hoeveel waarde er in het winkelwagentje ligt; dat is volgens de CEO precies zo met de aantallen van de verkochte producten van Apple. Apple stopt natuurlijk niet met het uitgeven van de kwartaalcijfers omtrent de totale omzet, of Apple per productserie aan zal blijven geven wat de omzet is, dat is nog niet bekend.

Niet als eerste

Overigens moet er vermeld worden dat het geen vreemde zet is van Apple om te stoppen met het weergeven van de aantallen verkochten producten. Veel concurrenten van het bedrijf, zoals Samsung, zijn er al langere tijd mee gestopt om vergelijkbare redenen. Het is wel een nadeel dat Apple er nu ook een einde aan gaat breien, analisten zoals IDC vertrouwen op deze gegevens – het zal dus moeilijker worden om goede rapporten in elkaar te steken. In het verleden was al te zien dat de gegevens vaak niet al te betrouwbaar zijn, het gaat immers om ruwe schattingen.

 

Bekijk je het besluit van Apple echter vanuit een andere hoek, dan geeft dat een geheel ander resultaat. De kans dat Apple namelijk zeven jaar na Samsung het besluit neemt om te stoppen met het weergeven van de cijfers “omdat Samsung het ook heeft gedaan”, is relatief klein. In plaats daarvan lijkt het erom te gaan dat het bedrijf de lagere verkoopaantallen wil verzwijgen. Vooral iPads verkopen de afgelopen jaren niet al te best meer, maar ook de verkoopaantallen van iPhones en Macs dalen onder de aantallen die het bedrijf andere jaren nog wist te verschepen. Tegelijkertijd ligt de omzet wel hoger – de prijzen van Apples producten zijn de afgelopen jaren ongekend snel gestegen, zo kost de duurste iPhone nu 1.659 euro. Ook de nieuwe iPad Pro die op dinsdag nog was aangekondigd, kreeg een relatief hoog prijskaartje mee van minimaal 899 euro, maar de duurste variant moet voor 2.119 euro over de toonbank gaan.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell