Facebook-werknemers gaven Portal vijf sterren op Amazon

door -

portal_light_a-750×500

De Portal smart display van Facebook lijkt niet meteen een schot in de roos. De vijfsterrenreviews op Amazon deden anders uitschijnen.

In oktober van vorig jaar lanceerde Facebook zijn smart display, genaamd Portal. Gezien de privacyschandalen van afgelopen jaar was dit misschien geen al te slimme beslissing voor het bedrijf. Toch stonden er voldoende reviews van 5 sterren op Amazon waarin gebruikers enorm positief spraken over Portal. Nu blijkt echter dat het merendeel van deze reviews geschreven is door werknemers van Facebook zelf.

De reviews werden ontdekt door de technologiecolumnist Kevin Roose van New York Times. Daarnaast waren alle reviews van de werknemers aangevinkt als Amazon Verified. Die aanduiding wordt gebruikt voor reviews van consumenten die het product daadwerkelijk in huis gehaald hebben. Op het eerste gezicht leek het dus te gaan om enkele enthousiastelingen, maar schijn kan klaarblijkelijk bedriegen.

Amazon vermeldt uitdrukkelijk in zijn beleid dat het verboden is voor werknemers van een bedrijf om content te publiceren voor eigen producten/diensten of die van een werkgever. De Facebook-werknemers gingen dus regelrecht in tegen dit beleid. Andrew Bosworth, onderdirecteur van augmented reality en virtual reality bij Facebook, bevestigde bovendien dat enkele reviews inderdaad van werknemers van de socialmediagigant waren. Hij voegde hier nog aan toe dat het bedrijf hen ging verzoeken om deze reviews zo snel mogelijk offline te halen en dat het deze acties uitdrukkelijk afkeurt.

Tot slot vallen de verkopen van Portal inderdaad tegen en deze positieve reviews leken daar niet meteen iets aan te veranderen. De basisversie van Portal staat op de 32e plaats in de lijst van best verkochte “invoertoestellen” op Amazon en de meer geavanceerde Portal+ moet het doen met de 158e plaats.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell