Spotify werkt aan advertenties met spraakbesturing

door -

spotify daily mix

Advertenties willen altijd een actie uitlokken en die actie moet bovendien zo eenvoudig mogelijk uit te voeren zijn. Spotify gelooft dat spraakbesturing reclameboodschappen succesvoller kunnen maken.

De nieuwe advertenties kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor gepromote afspeellijsten. De gebruiker krijgt een auditieve advertentie voor een afspeellijst en kan vervolgens “play now” uitspreken om de gepromote playlist meteen af te spelen. Dit soort advertenties zijn bijvoorbeeld ook ideaal voor podcasts, een markt waar Spotify tegenwoordig zwaar op inzet. Zo kan de gebruiker naar een gepromote podcast geleid worden zonder dat de gebruiker ergens op moet klikken. Luister je muziek in de auto, dan kan je dus met een spraakcommando ingaan op een advertentie. Spotify zal de spraakgeactiveerde advertenties onder andere gebruiken voor hun eigen podcast ‘Stay Free: The Story of The Clash’.

Privacy is dan uiteraard een van de kopzorgen die meteen de kop opsteekt. Spotify heeft aan Ad Age verklaard dat de advertenties enkel werken als de gebruiker Spotify toegang heeft gegeven tot de microfoon. Wanneer het spraakcommando wordt uitgesproken, wordt de microfoon ook meteen terug uitgeschakeld.

De nieuwe vorm van advertenties is voorlopig enkel beschikbaar voor een select groepje gebruikers in de Verenigde Staten. Uiteraard zijn de advertenties ook enkel te horen voor de gratis gebruikers, betalende gebruikers luisteren immers advertentievrij. Wie zich wat ongemakkelijk voelt bij de nieuwe advertenties, kan deze vervangen door traditionele advertenties door dit aan te geven in het instellingenscherm.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell