Amazon maakt letterlijk spelletje van orderpicken

door -

Amazon warenhuis dozen

Wat doe je als je werknemers dag na dag eentonige taken moeten uitvoeren? Juist, je maakt er een spelletje van. Amazon geeft het voorbeeld.

De werkcondities in de Amazon-warenhuizen zijn de laatste jaren vaak een pijnpunt geweest voor de e-commercegigant. Zo klaagden werknemers in april 2018 over een gebrek aan toiletten op wandelafstand en ook de lonen kwamen recent onder vuur te liggen, wat in oktober heeft geleid tot een nieuw minimumloon van 15$ per uur. In plaats van de volgende klacht af te wachten, heeft Amazon alvast zelf het initiatief genomen en van sommige taken letterlijk een spelletje gemaakt.

Gamification bij Amazon

Het spel moet het orderpicken minder eentonig maken voor de Amazon-medewerkers die dat willen. Op een schermpje krijgen orderpickers te zien welke items men uit het rek moet halen om naar een klant te sturen. Het systeem registreert vervolgens automatisch wanneer deze taak voltooid is en werknemers ontvangen in ruil punten, badges en andere goodies. Zo hoopt Amazon de onderlinge competitie te stimuleren door individuen, teams en zelfs volledige magazijnen tegen elkaar op te zetten.

Of het systeem werknemers effectief gaat motiveren op lange termijn is natuurlijk nog maar de vraag. Gamification, het aangenamer maken van saaie taken door spelelementen toe te voegen, heeft in andere gevallen al veel succes gehad, maar meestal wordt het niet gebruikt om werknemers te motiveren om te werken en gaat het eerder om consumentenoplossingen. Taalapp DuoLingo laat je bijvoorbeeld talen leren door gamification spelelementen zoals topscores en rangschikkingen toe te voegen. Na een tijdje is dat systeem echter niet meer genoeg om je terug naar de app te lokken en het is dus ook afwachten of de Amazon-werknemers het spelletje even interessant gaan blijven vinden als ze het weken aan een stuk 10 uur per dag spelen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell