PayPal gaat commissie bij terugbetalingen opnieuw bijhouden

door -

PayPal Headquarters San Jose

PayPal heeft zich de woede van zijn gebruikers opnieuw op de hals gehaald. Het maakt afgelopen weekend bekend dat het opnieuw een commissie van 2,9% zal innen wanneer een verkoper een klant terugbetaalt.

PayPal introduceerde deze onpopulaire maatregel al in April. Dat verkopers een commissie van 2,9% van de verkoopsom betalen aan PayPal om gebruik te kunnen maken van de diensten van het platform, heeft altijd al deel uitgemaakt van het beleid van PayPal. Echter betaalde PayPal deze commissie altijd terug wanneer de koper een terugbetaling vroeg. Dit gebeurde zowel bij een gedeeltelijke als een volledige terugbetaling.

Toen PayPal meedeelde dat het deze commissie niet langer meer zou terugbetalen, ervaarden veel gebruikers dit als een trap tegen de schenen. Vooral voor verkopers kon deze beleidsmaatregel zeer nadelig uitdraaien. Als zij een klant volledig moesten terugbetalen als deze de verkoop wou stopzetten, waren zij dus bovenop de verloren inkomsten van de verkoop het bedrag dat ze aan PayPal moesten betalen kwijt. Om een voorbeeld te geven: als iemand een product ter waarde van €1000 verkoopt en de klant eist het volledige bedrag terug, betaalt de verkoper €1000 aan de klant maar ook nog eens €29 commissie aan PayPal. Daar komt nog eens een vaste commissie van €0,27 die PayPal sowieso niet terugbetaalde.

‘In lijn met standaard praktijken’

De beslissing van PayPal stuitte op grote kritiek. PayPal kwam dan ook snel op zijn stappen terug. Maar vanaf 11 oktober zal PayPal opnieuw deze 2,9% commissie innen. De vaste commissie blijft eveneens behouden. Net zoals in april kan de beslissing van PayPal op de nodige tegenklank rekenen.

Echter lijkt PayPal deze keer meer vastberaden om aan diens beslissing vast te houden. Volgens PayPal is de beslissing noodzakelijk om diens kostenstructuur beter te ondersteunen. Zij zeggen enerzijds zeker begrip te hebben voor de reacties van hun gebruikers. Maar anderzijds oordelen zij dat de beslissing rechtvaardig is en ‘in lijn met de standaard praktijken in de industrie’. Grote concurrent Stripe heeft een vergelijkbaar beleid omtrent terugbetalingen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell