1 op 5 Belgen koopt producten via sociale media

door -

Online shopping concept

Facebook en Instagram worden ook steeds belangrijkere e-commerce platformen. Dat blijkt uit globaal consumentenonderzoek van Salesforce.

Voor retailers komen er weer belangrijke tijden aan. De Black Friday-periode eind november en de maand december zijn gouden maar ook cruciale tijden. De juiste strategie kan heel je jaar maken of kraken. Het is voor retailers dan ook van uitermate belang om te weten via welke kanalen ze hun doelgroepen moeten bereiken.

Salesforce heeft de resultaten van het Connected Shoppers Report gepubliceerd. Dat is een grootschalige en globale studie om het shopgedrag van consumenten wereldwijd in kaart te brengen. In België werden 500 consumenten ondervraagd. Volgens Salesforce zal het aantal digitale transacties ook dit najaar weer sterk toenemen. Hun voorspellingen luiden dat er wereldwijd nog 768 miljard dollar zal uitgegeven worden aan online aankopen de komende maanden.

Stijgende concurrentie

Het stijgende belang van e-commerce heeft belangrijke implicaties op hoe retailers zich moeten voorbereiden op de eindejaarperiode. 57% van de ondervraagde Belgen verwacht wel minstens één online aankoop te doen. De fysieke shop is dus nog zeker niet dood, maar retailers moeten een manier vinden om het digitale en het fysieke meer met elkaar te verwerven. Klanten moeten betrokkenheid voelen in alle fases van het verkoopproces.

Door die digitalisering wordt de competitie ook steeds sterker. Consumenten vinden gemakkelijker verschillende aanbieders via het internet. Meer dan 80% procent van de Belgen geeft aan bij een combinatie van retailers te shoppen.

Het lijkt dus dat het in een gedigitaliseerde markt moeilijker wordt om langdurende klantrelaties op te bouwen. Volgens Salesforce zijn er drie cruciale pijlers die bepalen voor welke aanbieder de consument aanbiedt. Met stip bovenaan staan speciale aanbiedingen. Het is dus niet zomaar dat retailers tijdens Black Friday of vlak voor de kerstperiodes met de gekste prijszakkingen of extraatjes op de proppen komen. Daarnaast is ook een ruim assortiment (zowel in de online als fysieke winkel) en een snelle en gratis levering van aankopen cruciaal. Retailers die dit in het achterhoofd houden tijdens het creëren van hun webshopomgeving, zullen daar vruchten van plukken.

Sociale media

Een andere trend die Salesforce vaststelt, is het stijgende belang van sociale media als verkoopkanalen. 1 op 5 Belgen koopt wel eens een product via Facebook of Instagram. De Facebook Marketplace lijkt dus wel aan te slaan bij consumenten. Voor mobiele wallets zoals Android Pay of Apple Pay is dat zelfs 1 op 4. Een kleine 10% maakt ook wel eens gebruik van chatapplicaties zoals Whatsapp en Messenger. Uit deze resultaten blijkt in ieder geval de grote diversiteit aan kanalen die vandaag de dag gebruikt worden. Wereldwijd maken consumenten gemiddelde gebruik van 8 verschillende online- en offlinekanalen. In de context van e-commerce blijven marktplaatsen als Amazon en eBay met ruime afstand de populairste methode. Consumenten verkiezen een betrouwbare tussenschakel boven het rechtstreeks aankopen bij de producent op diens website.

Generatieverschillen

Een laatste opmerkelijke vaststelling uit de studie van Salesforce zijn de grote generatieverschillen. Elke generatie lijkt zijn eigen specifieke kanalen te verkiezen. Daar zit wel een logische trend in: hoe jonger men in contact komt met digitale technologie, hoe sneller men verkiest online verkoopkanalen te gebruiken. Babyboomers zullen nog eerder de fysieke winkel verkiezen. Toch is Generatie X nog net iets sneller in de adoptie van innovatieve technologieën in een shopcontext dan millenials.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op smartbiz.be

Server hosting door Combell Combell