Wat maakt een e-commerce site écht succesvol?

door -

David Geens

[Partnerinfo] Wanneer je aan de gemiddelde e-tailer vraagt naar dat ene ding dat een webshop succesvol maakt, krijg je heel verschillende antwoorden. De ene heeft het over websitedesign, de ander over gebruiksvriendelijkheid.

Daarnaast komen ook goede service, snelle levertijden, naamsbekendheid en promotie regelmatig terug. Niemand echter die ooit de woorden ‘goede IT’ of ‘uptime’ in de mond neemt. Nochtans vormen die een cruciaal onderdeel van het geheel. Meer nog, zonder een goeie infrastructuur en gegarandeerde uptime wordt elke (nieuwe) webshop gegarandeerd een flop.

Het is niet onlogisch dat je als e-tailer veel aandacht schenkt aan wat de klant op zijn scherm te zien krijgt. De ‘shopervaring’ moet perfect zijn om te verkopen. Maar bij die ervaring speelt de achterliggende IT een grote rol. Want hoe zal die ervaring zijn als een site traag reageert of, erger nog, regelmatig offline gaat? Of wanneer de klantengegevens die je bewaart opeens gestolen worden door een hacker?

Het belang van de back-end

Ik merk dat (kleinere) e-tailers en digital marketeers hun back-end, de infrastructuur achter een webshop of online platform, soms wat stiefmoederlijk behandelen. Ik ken er alvast geen een die met de hand op het hart durft te zeggen: ik heb mijn IT-infrastructuur helemaal op orde. Zo wordt er bijvoorbeeld al eens een software-update vergeten, waardoor er veiligheidsrisico’s ontstaan.
Of wordt er te weinig rekening gehouden met bezoekerspieken. Waardoor een seizoensactie of een
specifieke promotie de mist in gaat, omdat de site de trafiek niet aankan en offline gaat.

Het wordt nog erger als er niet wordt gedacht aan degelijke back-ups of een business continuity plan. Dan kan één stevig probleem er immers voor zorgen dat een website of een online shop voorgoed de deuren kan sluiten. De vraag is of je als e-tailer of digital marketeer zelf wil bezig zijn met het optimaliseren van je infrastructuur. Want hoe doe je dat? Kan je gewoon wat servers in een datacenter huren of kies je ervoor om je shop zelf te beheren bij grote cloud-spelers als Amazon en Azure? Dat kan, maar dan loop je bij het eerste beste probleem wellicht tegen een andere uitdaging aan: support. En ook dat kost tijd (en geld). Terwijl een e-tailer liefst van al wil bezig zijn met zijn core business: nieuwe klanten aantrekken, interesse opwekken voor de producten en meer verkoop stimuleren.

 

Ik ken geen enkele e-tailer of digital marketeer die met de hand op het hart durft zeggen: ik heb mijn IT-infrastructuur helemaal op orde.

 

Uptime-as-a-Service

Daarom geloof ik sterk dat “Uptime-as-a-Service” steeds populairder gaat worden: een alles-in-een dienst die maximale uptime garandeert door alle aspecten van de back-end te beheren. Daarbij gaat het dan niet alleen over het leveren van een kwalitatieve infrastructuur, maar ook over optimale security, backups, business continuity én lokale dienstverlening. En over het beheer van dat alles.

Zo’n “Uptime-as-a-Service” is natuurlijk alleen mogelijk wanneer vooraf bepaald wordt welke oplossingen het beste bij specifieke noden passen. Denk daarbij aan prijs/kwaliteit, schaalbaarheid, aangepaste SLA’s, support op maat, enz. We spreken sowieso over een oplossing op maat, die grotere spelers als Amazon en Azure onmogelijk kunnen leveren. Ook DevOps – de intensieve samenwerking tussen ontwikkelaars en systeembeheerders – is aan een opmars bezig. Niet onlogisch, want het is de beste manier om al van bij de prille start te zorgen voor een perfecte interactie tussen hardware en software, tussen infrastructuur en applicaties/websites.

In die ideale wereld van Uptime-as-a-Service en DevOps heb je als e-tailer de tijd om écht met je core business bezig te zijn. En met die andere belangrijke dingen als website design, gebruiksvriendelijkheid, goede service, snelle levertijden, naamsbekendheid en promotie.

 

David Geens is Managing Partner bij Nucleus

Server hosting door Combell Combell