[Partnerinfo] Online pakje besteld? Vertel bpost waar het geleverd mag worden als je niet thuis bent.

door -

Beeld bpost

bpost introduceert een aantal nieuwe diensten om nog beter te kunnen inspelen op de leveringsbehoeften van de online klant. Via een online tool kunnen de Belgische consumenten nu zelf aangeven waar hun pakjes geleverd mogen worden indien ze niet thuis zijn bij levering.

Online shoppen gaat al lang niet meer over alleen de prijs. Gemak speelt een steeds grotere rol. De verzender moet dan ook voldoen aan de behoeften van de online klant en niet enkel eender wat kunnen leveren, maar ook waar, wanneer en hoe de klant het wenst. Met de introductie van een aantal nieuwe diensten, waaronder de bevraging van de hele Belgische bevolking, zal bpost nog beter kunnen inspelen op de convenience van de online klant met als doel een 100% succesvolle levering.

Convenience is hét argument voor klanten om online aankopen te gaan doen, zegt Thierry Moubax, Go To Market Manager bij bpost. “Wij als logistieke speler spelen daarop in door retailers een breed scala aan features voor te stellen, zoals avondlevering, weekendlevering, levering in postpunten of in onbemande lockers. Spijtig genoeg moeten we constateren dat retailers slechts een deel van die mogelijkheden aanbieden aan hun klanten. Waarom? Ze moeten het integreren in hun eigen systeem, vinden het te complex of hebben schrik van een dalende conversie. Onterecht,” meent Thierry Moubax.

Thuislevering

De online klant kiest volgens Thierry Moubax vooral voor thuislevering. “Vandaag zijn meer dan 93% van de zendingen home deliveries. Uit studies blijkt dat 20% daarvan liever een alternatief zou verkiezen, maar dat deze door de retailer niet worden aangeboden. Resultaat is dat van die 93% meer dan 15% niet de eerste keer succesvol afgeleverd kan worden; de ontvanger is op moment van levering niet thuis. We hebben van oudsher al een unieke propositie in de markt als postale operator, zijn gekend en leveren af op een kwalitatieve manier die de Belgische consument waardeert. We gooien pakjes niet over de schutting, net zo min als we een pakje ongevraagd bij de buren bezorgen. Nee, wij vinden dat de eindconsument moet bepalen op welke manier de levering zal plaatsvinden.”

Landelijke bevraging

Om te weten te komen welke manier van levering de online klant apprecieert, start bpost met een uniek programma. “We gaan de komende maanden de hele Belgische bevolking bevragen,” zegt Thierry Moubax. “We leggen ze individueel een ‘menukaart’ voor waarop ze kunnen aanvinken welke opties ze verkiezen. Ook kan de consument aangeven wat te doen bij een niet-thuis situatie. Men kan bijvoorbeeld zelf een ‘safe place’ aanduiden (en een foto uploaden van die locatie) of een bepaalde buurman selecteren waar het pakje veilig achtergelaten kan worden. Zo weten we straks van ieder individu zijn of haar preferenties. Al die data wordt gestockeerd in een database waar de consument altijd toegang toe heeft en kan wijzigen of overrulen.”

Geen extra inspanningen

De landelijke bevraging vindt plaats van oktober 2017 tot en met februari 2018. Thierry Moubax: “Binnen een vijftal maanden hebben we het hele Belgische grondgebied gecoverd. Op dat moment kunnen we ieder individu op een zo optimaal mogelijke manier gaan beleveren, waarbij we ook de berichtgeving zullen intensiveren. Door de consument vroegtijdig te berichten voorafgaande aan de levering, kan hij steeds bij elke levering zijn preferenties overrulen. Bijvoorbeeld een andere buur aanmelden als de buurman met verlof is of opteren voor levering in een postpunt. In de toekomst is het zelfs mogelijk een levering te laten plaatsvinden op een geolocatie. Kortom, al deze inspanningen verhogen de convenience voor de eindklant zonder dat het extra inspanningen vraagt van de retailer. We mikken zo op een 100% first delivery en een verdere groei in e-commerce.”

 

Ontdek hier meer over deze diensten en vertel ons jouw leveringsvoorkeuren via www.bpost.mijnvoorkeuren

 

Server hosting door Combell Combell