[Partnerinfo] De toekomst van de e-commerce volgens Rudy Van Rillaer

door -

postnl-resize

Aan de groei van e-commerce blijkt voorlopig nog geen einde te komen. Gebaseerd op marktcijfers van het eerste semester, wordt er verwacht dat de online omzet in België voor 2017 boven de 10 miljard* euro zal uitstijgen.

Hoe ziet logistieke speler PostNL e-commerce evolueren? Tijd voor een gesprek met Rudy Van Rillaer, de Managing Director van PostNL in België.

E-commerce is booming business. Komt er werkelijk geen einde aan?

De markt is nog steeds volop in beweging. In vergelijking met vijf jaar geleden heeft België een geweldige inhaalbeweging gemaakt. Dat merken we niet alleen aan het stijgend aantal Belgische webshops, maar ook aan het aantal online aankopen dat Belgische consumenten steeds vaker doen. In het eerste semester van dit jaar alleen al werd er 10%* meer online gespendeerd dan vorig jaar.

Rudy Van Rillaer, Managing Director van PostNL in België

Als we kijken naar de evolutie in onze  buurlanden, dan hebben we een mooie groei voor de boeg. Meer mature e-commerce landen zoals Nederland hebben schitterende projecten waar we ook in België mee aan de slag kunnen. Bovendien hebben we in België het voordeel dat onze webshops kwalitatief goed scoren, iets dat niet altijd het geval is met buitenlandse spelers.

Naar wie verwijst u hier?

We merken dat wereldwijde bedrijven zoals Alibaba en Amazon een steeds grotere rol ambiëren, ook op de globale markt. Vaak concurreren globale spelers op aanbod en prijs. Ze bieden de consument veel keuze aan de laagste prijzen. De groei van deze spelers zal zich ongetwijfeld verder zetten, maar niet alle klanten zijn op zoek naar het goedkoopste. Als wij met consumenten praten, dan blijkt dat criteria zoals kwaliteit, service, het juiste aanbod of het imago van de webshop en het merk steeds belangrijker worden.

Kunnen jullie, als PostNL, een verschil maken voor webshops of online handelaren?

Alles draait om de ‘Yes!’ beleving: vanaf het moment dat iemand iets online besteld heeft, kijkt hij alleen nog maar uit naar het openen van zijn bestelde pakket: “Yes, ik heb de goede keuze gemaakt!” Voor webshops betekent dat, dat de levering van het pakket ontzettend belangrijk is. En dan komen wij. Wij fungeren echt als een partner voor onze klanten om dat moment van ontvangst zo aangenaam mogelijk te maken. De keuze van de juiste logistieke, betrouwbare partner is dus een must voor hen om de laatste schakel van de totale chain optimaal te kunnen afhandelen.

 “Alles draait om de ‘Yes!’ beleving”

Wij willen dat onze klanten zich kunnen toespitsen op hun hoofdactiviteiten.  Dankzij onze jarenlange ervaring als logistieke dienstverlener hebben wij de nodige expertise in huis om elk pakket te leveren, we kunnen een logistieke oplossing voor elk soort levering bieden, ongeacht de grootte en de aard van het pakket, de snelheid waarmee het moet geleverd worden, binnen- of buitenlandse verzending, enz.

Hoe spelen jullie in op de behoeften van de klant?

Heel eenvoudig: door te luisteren en door innovatief te zijn. Wij denken mee met de klant over de beste service. Zo zitten we bv. sinds eind september samen met bol.com op één locatie. Fulfilment, sortering en distributie zijn op die manier onder één dak samengebracht. Dit is niet alleen duurzaam, maar zorgt er ook voor dat alles sneller kan. Een win-win voor iedereen.

We werken ook voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe diensten. Extra services die klanten verwachten zoals avondlevering of levering op zaterdag, maar ook totaal nieuwe oplossingen waardoor zij het verschil kunnen maken. Ik denk hier bv. aan de lancering van ons foodnetwerk, eerder dit jaar waardoor klanten van onder meer Carrefour hun boodschappen, waaronder ook verse producten, thuis geleverd krijgen.

Ook de introductie van ons Flora@Home platform is een mooi staaltje van innovatie.  Elke online verkoper kan hierdoor zijn klanten verse bloemen en planten aanbieden, zonder investeringen of extra inspanningen. Webshops kunnen op die manier dus extra omzet genereren en vooral hun klanten iets bieden waardoor ze écht een verschil kunnen maken.

We hebben nog veel plannen bij PostNL en … ik verzeker u: het worden boeiende tijden voor e-commerce!

*BeCommerce, September 2017

Server hosting door Combell Combell