Hoe start u succesvol een webshop in 2020?

door -

Businessman holding a phone with a shopping icon. Online shopping

Waar de wereld van het online ondernemen ooit het wilde westen van de retail was, met ruimte voor nieuwe nederzettingen en onbegrensde mogelijkheden, is het tegenwoordig als beginnend webshop-eigenaar moeilijk om de weg te vinden tussen de duizenden concurrenten.

Wilt u in 2020 beginnen met online ondernemen? Zorg er dan voor dat u het slim aanpakt. Dit begint met de keuze van het product dat u wilt gaan verkopen, tot het uiteindelijk optimaliseren van uw gehele onderneming.

 

Identificeer de juiste niche

Om bij het begin te beginnen: wat gaat u verkopen? U kunt een webshop zien als manier om een creatieve hobby te vertalen naar omzet; dan staat uw product vast. Wilt u daarentegen een nieuwe, nog niet gespecificeerde, onderneming beginnen en kiest u ervoor om dit in de vorm van een webshop te doen? Dan is het verstandig om zorgvuldig te overwegen wat voor producten u aan gaat bieden en welke kennis daarvoor noodzakelijk is.

 

U kunt ervoor kiezen om u te richten op een bepaalde prijsklasse of doelgroep, of u kunt marktonderzoek doen. Met behulp van tools als de Google Keyword Tool kunt u erachter komen hoe vaak mensen zoeken op een bepaalde term, of combinatie van termen. Aan de hand hiervan kunt u met meer zekerheid een bepaalde focus kiezen waarvan u in ieder geval weet dat er online vraag naar is.

 

Voeg waarde toe aan uw onderneming

Wat onderscheidt uw beginnende webshop van alle andere bestaande ondernemingen? Misschien zijn het uw producten, en heeft u de juiste niche gevonden. Als u een minder specifiek productaanbod hebt, is het des te belangrijker om na te denken waar u wel het verschil gaat maken ten opzichte van alle anderen. Een webshop starten, en een webshop goed laten lopen, is een proces waarbij u als ondernemer er alles aan moet doen om de klantervaring te verbeteren.

 

Bezoekersdata verzamelen vanaf het eerste moment is daarom cruciaal. Wat is de eerste indruk die uw bezoekers krijgen van uw website, en op welk(e) moment(en) haken ze af? Vertaal deze data naar verbeterpunten: merkt u dat de meeste bezoekers afhaken bij het invullen van hun betaalgegevens? Versimpel dan het betaalproces, of biedt meer betaalmogelijkheden aan. Is er interesse in een bepaalde categorie producten, maar lage cijfers in de verkoop? Doe onderzoek naar wat uw concurrenten vragen voor vergelijkbare items – en scherp uw aanbod aan. Het juiste eCommerce platform verzamelt deze – en andere behulpzame – data inzichten in de backend van uw onderneming.

 

Niet alleen door de ervaring van de bezoeker tijdens zijn of haar bezoek te optimaliseren, maar ook door aandacht te besteden aan hoe een klant het totaalproces ervaart, zorgt u ervoor dat u constante feedback krijgt waarmee u uw webshop kunt verbeteren. Dat niet alleen; mensen die iets bij jou aanschaffen voelen zich gewaardeerd en zullen zeker nog een keer terug komen.

 

Denk verder dan alleen eCommerce

Hoewel ING een groei van 12% voorspelt voor ‘pure webwinkels’ in 2020, valt er maar liefst 20% groei te behalen voor multichannel ondernemers. Begin dus niet alleen een webshop, denk na over hoe uw webshop de eerste stap kan vormen in een omnichannel onderneming.

 

De consument van vandaag wilt producten in een fysieke winkel kunnen zien en voelen, en vervolgens online bestellen om op het gewenste bezorgadres te laten afleveren. Niet tevreden? Dan kan het product worden teruggestuurd, of teruggebracht bij dezelfde winkel waar de consument het voor het eerst zag. Gemak is alles, en omnichannel speelt hierop in. Er zijn kassasystemen die Retail en eCommerce prima combineren!

 

Begin dus niet een webshop die alleen goed functioneert op desktop, maar ook werkt voor m-commerce (mobile commerce). Denk niet alleen in online investeringen, maar durf uit te breiden naar een fysieke locatie – al is het maar voor een paar dagen of weken. Kies bij het opzetten van uw webshop dan ook voor een eCommerce platform wat u de mogelijkheid geeft om deze uitbreidingen te realiseren. De mogelijkheid om uit te breiden naar omnichannel betekent betekent dat u online en offline zaken, zoals uw voorraad en klantenbestand, vanuit één platform kunt beheren, en zo ten alle tijde het overzicht behoudt in uw fysieke en digitale onderneming.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Server hosting door Combell Combell